راه اندازی عملیات مشترک نظامی در شماری از ولسوالی های هرات

همزمان با تداوم طرح صلح با گروه طالبان در کشور، مقامات محلی هرات میگویند، عملیات های تازه نظامی را بمنظور نبرد با مخالفان حکومت در بخش های از این ولایت راه اندازی کردند.

سرپرست ولایت هرات میگوید، در این عملیات تلفات سنگین به گروه های مخالف حکومت نیز وارد ساخته اند.

بگفته وی، قرار است در ولسوالی های نامن این ولایت پوسته های امنیتی تازه بمنظور تامین امنیت این ساحات افراز شود.

سرپرست ولایت هرات هدف از این عملیات را پاکسازی ولسوالی های پشتون زرغون، شیندند و اوبه هرات از وجود طالبان وگروه های تفنگدار، عنوان میکند.

بگفته او این عملیات از ده روز به این طرف راه اندازی شده است و نیروهای امنیتی تاکنون تلفات سنگین را نیز به مخالفان حکومت وارد ساخته اند.

سرپرست ولایت هرات روند تازه صلح را در افغانستان، فرصت مناسب برای پیوستن گروه های جنگجو به حکومت میداند وتاکید میورزد، که نیروهای امنیتی بمنظور تامین صلح اجتماعی،  روند جمع آوری جنگ افزار ها از نزد افراد مسلح غیر مسئول را آغاز کردند.

او تاکید میکند که موجودیت سلاح نزد افراد غیرمسئوول غیر قابل پذیرش است.

از سوی هم جنرال امین الله امر خیل میگوید: در عملیات مشترک نیروهای امنیتی که از یک هفته بدین سو در ولسوالی های پشتون زرغون و اوبه چندین قریه در این مناطق از وجود مخالفان مسلح دولت پاکسازی و مقدار زیادی سلاح و مهمات به دست نیروهای امنیتی افتاده است.

وی افزود: این عملیات تا زمان پاکسازی کامل مناطقی که احتمال حضور مخالفان مسلح در آن میرود و همچنان تامین امنیت کامل سرک هرات – چشت شریف، در ولسوالی های پشتون زرغون و اوبه ادامه خواهد داشت.

این عملیات مشترک نظامی در حالی در ولسوالی های پشتون زرغون و اوبه راه اندازی شده است، که در هفته ی گذشته طالبان قریه مارآباد ولسوالی پشتون زرغون را تصرف نموده و پرچم شان را در آنجا برافراشته بودند.

اکنون مقام های محلی درهرات میگویند: که این قریه کاملا از وجود طالبان پاکسازی گردیده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top