راه اندازی گارگاه فن وحرفه برای نزدیک به 4 صد کارآموز در ولایت فراه

برای نزدیک به 4 صد تن کورس های آموزش فن و حرفه درولایت فراه راه اندازی گردید. مقامهای محلی در فراه میگویند: این کورس ها برای بیجا شده گان، عودت کننده گان و مهاجرین رد مرز شده در 8 رشته ی شغلی برگذار گردیده است.

محمد ناصر مهری سخنگوی والی فراه میگوید: این دوره ی آموزش فن و حرفه به منظور فراهم نمودن زمینه ی اشتغال و امرار معیشت برای 390 تن راه اندازی گردیده است.farah-pgo-press-4

سخنگوی والی فراه گفت: در این برنامه که شامل کورس های خیاطی، آرایشگری، خامک دوزی، کامپیوتر، ترمیم مبایل، ترمیم سولر، فلزکاری و تجارت های کوچک میباشد، برای 220 تن از طبقه اناث و 170 تن از طبقه ذکور زمنیه کار آموزی، اشتغالزایی و امرار معیشت برابر گردیده است.

وی افزود: کسانیکه دراین دوره شرکت میکنند، همه عودت کننده گان، بیجاشده گان و رد مرزی های اجباری هستند که درولایت فراه مسکن گزین شده اند.

سخنگوی والی فراه گفت که محمد آصف ننگ والی فراه در مراسم افتتاحیه این برنامه از دفتر کاردسا CARDSA که تطبیق کننده ی این برنامه است و دیگر دفاتر همکار با آمریت مهاجرین قدردانی کرده است.

محمد آصف ننگ والی فراه گفته است، که اداره ی محلی آن ولایت تلاش خواهد کرد تا برای شاگردانی که از این کورس های حرفوی فارغ میشوند زمینه کار آماده شود و از این طریق معیشت زنده گی خودرا تامین کرده بتوانند.

لازم به ذکر است که دفتر کاردسا CARDSA تا به اکنون در چهار ولایت زون غرب (فراه، هرات، بادغیس و غور) این کارگاه های آموزش فن و حرفه را راه اندازی کرده است و برای صدها جوان، آموزش های فن و حرفه را به گونه ی مسلکی آموختانده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top