ریزش برف و باران های آخیر، باعث جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از مسیرها درولایات هرات و بادغیس گردیده است

مسولان ریاست مبارزه با حوادث طبیعی در ولایت هرات میگویند ریزش بارش برف خسارات مالی را به باشنده گان این ولایت ببار آورده است.

عبدالحمید مبارز حمیدی رئیس مبارزه با حوادث طبیعی در غرب کشور میگوید در جریان ۲۴ ساعت گذشته در تمام ولسوالی های هرات بارش برف صورت گرفته که بیشترین خسارات مالی را باشنده گان ولسوالی گذره این ولایت متقبل شدند.

محمد ایوب انصاری قوماندان امنیه هرات که برای کمک به سیل زده گان به ولسوالی گذره رفته است، نیز میگوید: در قریه جات ( ناگهان، هزارجریب، شهرک اندیشه) آن ولسوالی، سیل آب  برخی از خانه های مردم را خریب کرده است.

وی افزود: نیروهای امنیتی چند بیلدوزر و اسکواتر را به مناطقی سیلزده آورده و درتلاش مهارساختن سیلاب هستند.

ولسوال گذره ی هرات نیزمیگوید: جاری شدن سیلاب ها تا به اکنون خسارت جانی در پی نداشته است، اما در برخی از محلات این قریه جات، پیرمردان، خانم ها و اطفال در محاصره ی سیلاب ها گیرمانده اند که تلاش نیروهای امنیتی برای نجات جان آنان جریان دارد.

از سوی هم ریزش برف  وباران های شدید، باعث مسدود شدن شاهراه هرات – بادغیس از منطقه بند سبزک گردیده است.

اویل صبح امروز قوماندان زون ۶۰۶ انصار با نشر اعلامیه ی از مسافرین خواست، تا اطلاع بعدی از این مسیر به ولایت بادغیس سفر ننمایند.

اما لحظاتی قبل ظاهر بهاند سخنگوی والی بادغیس گفت: وزارت فواید عامه برای پاک کاری جاده هرات بادغیس  تفاهمنامه را با یک شرکت خصوصی به امضا رساند.

او افزود که این شرکت مسئولیت پاک کاری و هموار سازی این مسیر را تا به اخیر سرماه امسال بر عهده دارد، تا مردم به راحتی رفت و آمد کنند، که در حال حاضر نیز پاک کاری جاده آغاز شده است و تا به بازار لامان ادامه خواهد داشت.

از ولسوالی های پشتون زرغون و کروخ نیز، خبرهای از جاری شدن سیلاب ها و خسارات ببارآمده ی مالی برای باشنده گان آن مناطق منتشر گردیده است، ولی تا اکنون جزئیات بیشتر در دست نمیباشد.

با این همه مسئولان مبارزه با حوادث طبیعی میگویند: تمام آماده گی ها را برای آسیب دیده گان، احتمالی حوادث سال روان، روی دست دارند و بزودی برای نیازمندان، کمک های آن اداره توزیع خواهد شد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top