ریل گذاری بخش سوم خط آهن هرات – خواف با حضور مقامهای افغانستان و ایران آغاز شد

در مراسم ریل گذاری خط آهن هرات – خواف که باحضور وزراي ماليه وفوايد عامه افغانستان، وزیر راه ایران وشماری از مقامهای دولتی دو کشور برگذار شد، مقام های دولت افغانستان میگویند: با بهره برداری از این خط آهن انقلاب بزرگی در سیستم حمل و نقل در این کشور به وجود خواهد آمد. هزینه فاز سوم این خط آهن از سوی دولت ایران تامین می شود. بخش چهارم که ریل گذاری آن به شهرک صنعتی هرات می رسد قرار است از سوی دولت افغانستان بودجه آن تامین شود. نصیراحمد صالحی در این مورد گزارش می دهد.

همزمان بااتصال خط آهن ايران وافغانستان درمنطقه مرزي چاه سرخ ولسوالی غوریان، مراسم نخستین ریل گذاری قطعه سوم خط آهن هرات – خواف نیز برگذار شد.

گفته ميشود: باتكميل اين خط آهن براي نخستين بار افغانستان وايران ازطريق خط اهن باهم متصل ميشوند.82220939-70999916

شماری از مقام های ارشد دولتی ایران و افغانستان در مراسم آغاز ریل گذاری بخش سوم خط آهن هرات – خواف که سرانجام پس از نزدیک به یک ونیم دهه انتظار ریل آن در خاک افغانستان گذاشته شد، اشتراک نموده بودند.

اكليل حكيمي وزيرماليه جمهوري اسلامي افغانستان ميگويد :” اين خط آهن نه تنها دوجغرافياي دوكشور را را بهم وصل ميسازد ، بلكه به توسعه اقتصادي دوكشور كمك مكيند وسطح تجارت را از دوميليارد دالردرسال  به شش ميليارد دالرامريكاافزايش ميدهد

سه بخش این خط آهن به درازای بیش از 110 کیلومتر از سوی کشور ایران ساخته شده و بخش چهارم آن را قرار است دولت افغانستان بسازد.

محمود بلیغ وزیر فواید عامه ی کشور میگوید: هزینه ای این بخش هم از سوی کشور ایتالیا کمک شده و منتظر تاییدی مجلس نماینده¬گان کشور است.

اما دغدغه ای عمده ی دولت افغانستان تامین امنیت مسیر این خط آهن در داخل خاک این کشور است.

محمد آصف رحیمی والی هرات میگوید: بارها کارساخت این خط آهن به دلیل مشکلات امنیتی و محیطی معطل شده اما او از مردم هرات میخواهد، که در تامین امنیت این پروژه دولت را همکاری کنند.

از سوی هم مقامهای کشور ایران میگویند: بايد تمام راه هاي ترانزيتي ايران براي افغانستان باز باشد وافغانستان ازطريق ايران به اروپا درياي مديترانه اسياي ميانه وچين دسترسي داشته باشد.

دوكتور آخندي وزير راه ايران نيزاعلام كرد كه ، اين پروژه سبب تعميق روابط بين دوكشور ميشود. اوگفت :”  .بايد تما راه هاي ترانزيتي ايران براي افغانستان باز باشد وافغانستان ازطريق ايران به اروپا درياي مديترانه اسياي ميانه وچين دسترسي داشته باشد.

اوتاكيد كرد كه جانب ايران اماده برقراري اين تماس ميباشد و درماه هاي اخير سرعت ارتباطات بين دوكشور سرعت بهود خواهد يافت.

محمد رضا بهرامی سفیر کشور ایران در افغانستان میگویند: این خط آهن در بخش تجارت و صنایع دو کشور همسایه را کمک میکند و همچنان باعث همکاری های منطقه ای خواهد شد.

کار ساخت خط آهن هرات- خواف در سال 1385 آغاز شد. این خط آهن نزدیک به دوصد کیلیومتر طول دارد که بیشتر از 120کیلومتر آن در خاک افغانستان است. هرات از طریق این خط آهن به و بازارهای جهانی وصل میشود.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top