ساخت و سازهای خودسر در هرات و هشدار شهردار از تخریب این ساختمان ها

ساخت و سازهای خود سر و بدون پلان شهری در سطح شهر هرات سبب نگرانی شهروندان و اداره های مربوط شده و شهرداری اعلام کرده است که به زودی برنامه تخریب ساختمان های خودسر را را آغاز خواهند کرد.

در همین حال باشنده های هرات می گویند که برخی کارمندان اداره شهرداری در زمان ساخت ساختمان ها بدون در نظر داشت نقشه، پول را می گیرند و کار ساخت و ساز را حتی به شکل غیرقانونی اجازه می دهند.

استاد حبیب الحق، یکی از باشنده های ناحیه هشتم شهر هرات می گوید که بیشتر ساختمان های نو تاسیس بدون پلان شهرداری و به گونه خود سر ساخته شده است.

او می گوید: “این درد را به کی بگوییم، بارها از طرف شهرداری هیئت آمده ولی با گرفتن پول دوباره اجازه داده تا کسی که صاحب ساختمان است، به کارش ادامه دهد، اکثریت همین ساختمان های که شما به چشم سر می بینید، پیک منزل دوم را داخل کوچه آورده و خلاف قانون است، کی بپرسد”.

بر بنیاد قوانین، هیچ کس حق ندارد پایه یا دیوار خانه خویش را از قسمتی که برای جاده و یا کوچه تعیین شده است، فراتر و به داخل کوچه بگذارد.

این قاعده هرچند در طبقه اول بیشتر ساختمان ها رعایت شده ولی از طبقه دوم به بعد، این قاعده با پیک گذاشتن زیر پا شده است.

ضیا الحق ضیاء، یکی دیگر از باشنده های هرات می گوید: ” شما نگاه کنید همین چندین ساختمان پیک منزل دوم شان را به داخل کوچه کشیده، در حالی که این خلاق قانون است و کارمندان ناحیه وقتی هم می آیند به آنها پول می گیرند و چیزی نمی گویند.”

در کنار شهرداری هرات، وکیلان گذر در این ولایت نیز مسوولیت بررسی مواردی را در هر ناحیه و گزارش دهی آنرا به شهرداری دارند که خلاف قانون ساخته شود.

با این حال زلمی شیرین سخن وکیل گذر ناحیه هشتم شهر هرات با تایید مشکلات مطرح شده از سوی باشنده های این منطقه می گوید که بارها این مشکلات را با شهرداری هرات شریک ساخته، ولی اقدام موثری تاکنون از سوی این اداره صورت نگرفته است.

او گفت:” نمی دانیم مشکل در کجا است، بارها به شاروالی گزارش دادم ولی هیچ گاهی شاروالی اقدام اساسی نکرده که جلو ساخت سازهای خودسر گرفته شود.”

هشدار شهرداری

با این همه شهرداری هرات هم وجود مشکلات در نواحی مختلف این شهر را تایید می کند.

غلام حضرت مشفق، شهردار هرات می گوید که برای جلوگیری از ساخت و ساز های غیر پلانی و خود سر، با استفاده از هر گزینه ممکن اقدام کرده و می کنند، ولی نبود پرسونل کافی و عدم حمایت مناسب نیروهای امنیتی از شهرداری هرات در برابر زورگویان، مانع اقدامات اساسی آنها می شود.

مشفق: “باور کنید یک شب ساعت 12 بجه اطلاع دادند که فلان منطقه قرار است ساختمان را ریخت کنند، باعجله همراه همکاران اقدام کردیم و رفتیم، کار را متوقف و وسایل کارگران را با خود به شاروالی انتقال دادیم، بعدا ساعت 2 بجه شب، زنگ آمد به من که ساختمان دوباره ریخت می شود، این موضوع را طی مکتوبی به قوماندانی امنیه هرات اطلاع دادیم تا از ادامه کار این ساختمان جلوگیری کنند، ولی قوماندانی هیچ همکاری در این قسمت نکرده است.”

با این همه پولیس هرات می گوید که بر بنیاد قانون همواره در خدمت تمام ادارات بوده و اصولاً اجرات نموده است.

معضل ساخت و ساز های خود سر در شهر هرات تازگی ندارد، اما آنچه مایه نگرانی بیشتر شهروندان هرات در این اواخر شده، افزایش روز افزود این ساخت و ساز ها بوده که بدون نقشه و پلان تاسیس و سبب افزایش مشکلات اجتماعی برای مردم شده است.

گزارش: زلمی همتا

ایدیت: نذیر ایوبی

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top