سال 96 پُر چالش‎ترین سال برای خبرنگاران

شماری از خبرنگاران و مسولان نهاد های حامی رسانه‌ها در ولایت هرات در یک گردهمائی به پیشواز سال نو از کارکرد یکدیگر ستایش کردند.

خبرنگاران هرات سال 96 را سال پرچالش در برابر خبرنگاران و رسانه‌ها در کشور یاد کرده وتاکید نمودند که دولت در تامین امنیت خبرنگاران و رسانه‌ها و اجرای قانون دسترسی به اطلاعات ناکام بوده است.

خبرنگاران در ولایت هرات سال جدید را با شعار عمل‌کرد اصولی و اخلاقی + بی‌طرفی و انسجام بیشتر جامعه رسانه‌ای نام‌گذاری کردند.

عبدالقدیر شاهین مسوول اتحادیه ملی ژورنالیستان در ولایت هرات سال 96 را پر چالش‌ترین سال در برابر خبرنگاران حوزه غرب کشور به‌ویژه ولایت هرات یاد می‌کند و دولت را در زمینه تامین امنیت خبرنگاران و رسانه‌ها واجرای قانون حق دسترسی به اطلاعات ناکام عنوان کرد.

او از برخورد توهین‎آمیز سربازان امنیت ملی با خبرنگاران در جریان تهیه گزارش ابراز تاسف کرد و افزود که با وجود اینکه حکومت همواره از حمایت‌های خبرنگاران صبحت می‌کند اما در صحنه‌ای عمل هیچ‌گاهی در کنار خبرنگاران نبوده است.

در همین‌حال نقیبه بارکزی مسوول نهاد بانوان خبرنگار در زون غرب می‌گوید با وجود آمار بلند خشونت ومحدودیت‌ها در برابر خبرنگاران  و رسانه‌ها در کشور، هم‌چنان فعالیت آنان در این راستا جریان دارد.

او افزود دریک سال اخیر میزان فعالیت وحضور بانوان در رسانه‌ها نیز افزایش قابل ملاحظه داشته است.

دراین مراسم شماری ازخبرنگاران پیش‌کسوت و دو خبرنگار هرات (نقیبه بارکزی و خلیل‌ نورزایی) که به‌تازگی جز ده خبرنگار برتر برنامه سالانه رقابتی مرکز خبرنگاران افغانستان شناخته شدند، مورد تقدیر قرار گرفتند.

درهمین حال شماری از خبرنگاران هرات از برخورد نامناسب برخی ماموران امنیتی درجریان پوشش رویدادها با خبرنگاران انتقاد دارند.

نذیر ایوبی خبرنگار در حوزه غرب کشور می‎گوید هنگام تهیه گزارش ازرویداد انتحاری مسجد نبی اکرم (ص) واقع ناحیه هفتم شهر هرات با ممنوعبت و برخورد توهین‌آمیز ماموران امنیت ملی هرات مواجه شدند.

ایوبی افزود سربازان امنیت ملی چندین بار روی خبرنگاران سلاح بلند کردند و تهدید به شلیک نمودند.

با این همه هرات پس از کابل شاهد فعالیت بیشترین رسانه‎های مختلف و حضور خبرنگاران زیاد است.

هم اکنون بیشتر از 50 رسانه تصویری، رادیو  و نشریه چاپی درهرات فعالیت دارند.

کانال تلگرام کهندژ

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top