سروی مسجد جامع بزرگ شهرهرات به منظور بازسازی، از سوی انجینیران وزارت شهر سازی

هیئتی به منظور بررسی وضعیت عمومی مسجد جامع بزرگ هرات وارد این ولایت شده است. این هیات شامل انجینیران بخش های مختلف وزارت شهرسازی هستند، که قرار است طی یک هفته تمامی بخشهای مسجد جامع بزرگ هرات را سروی کنند، تا در زمینه کار عملی بازسازی آن شروع شود. مسئوولان اداره اطلاعات وفرهنگ هرات میگویند: این بنای اعظیم تاریخی نیاز جدی به توجه دارد و حکومت اخیرا این را در الویت کاری خود قرار داده است.

بیش از 800 سال از عمر مسجد جامع بزرگ شهر هرات، این بنای بزرگ تاریخی می­گذرد، که طی این سال­ها بخش­های مختلف این آبده خسارات جدی را دیده است.picture4

تاثیرات جنگ ­ها و بی توجهی حکومت­ها باعث فرسودگی در و دیوار این بنای تاریخی شده است، که هر روزه سنگ­ کاری­های سنتی و کتیبه ­های با قدامت زیاد آن فرومی پاشد.

اما حالا حکومت تصمیم گرفته است، تا با استفاده از بودجه انکشافی به شمول مسجد جامع بزرگ هرات، 13 بنای اعظیم تاریخی دیگر را در سرتاسرکشور زیر پوشش بگیرد.

انجینیردستگیر صادق­یار که در رائس این هیئت به ولایت هرات آمده است میگوید: آنان دریک ترکیب مختلف از انجینیران وزارت شهرسازی، به منظور سروی این آبده تاریخی وارد هرات شده اند.

از سوی دیگر مسئوولان اداره اطلاعات وفرهنگ هرات می­گویند: تا حالا بارها این بنای عظیم تاریخی سروی شده است، اما خیلی کم به کاربازسازی آن توجه صورت گرفته، حالا حکومت عزم خود راجزم کرده تا این آبده را از فروپاشی نجات دهد.

آریا روفیان رئیس اداره ی اطلاعات وفرهنگ هرات می­گوید: این کار نیاز جدی به فعال ساختن بخش کاشی ­سازی مسجد جامع بزرگ این ولایت دارد تا که بتواند روند بازسازی را سرعت ببخشد.

با این حال حکومت به منظور حفظ آبده ­های با پیشینه در نقاط مختلف کشور، به وزارت شهرسازی وظیفه سپرده تا آنها را در تمام ابعاد بررسی کنند و در قسمت چگونگی مرمت وبازسازی آن گام ­های عملی بردارند.

مسئوولان اداره شهرسازی هرات می­گویند: تمام کار تخنیکی و انجینیری مسجد جامع بزرگ هرات را آن­ ها به پیش می­برند و از بودجه انکشافی حکومت تلاش می­ شود تا به گونه اساسی این بنای اعظیم تاریخی دوباره احیا شود.

قدامت این بنای با پیشینه برمیگردد به دوره تیموریان هرات، زمانیکه معماران اصیل هراتی با هنر دست­ شان تمام ظرافتکاری­ های این آبده را انجام دادند، اما طی سالیان متمادی این بنای اعظیم تاریخی آسیب­ های جدی را دیده است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top