سفر مجدد شکارچیان عرب به ولایت فراه

اعراب قطری بار دیگر به ولایت فراه سفر کرده و این سفر شان شک و گمان های را به وجود آورده است.

درحالیکه مقام های محلی فراه در مورد سفر این شکارچیان عرب به ولایت فراه به رسانه ها چیزی نمیگویند، اما شماری از فعالان مدنی درفراه، رفت و آمد این عرب ها را نگران کننده میخوانند.

آنان میگویند: هرچند این اعراب به بهانه کمک و همکاری به ولایت فراه میآیند، اما در طول مدت بود و باش شان درفراه، به شکار پرنده گان نا یاب میپردازند.

این در حالی است که طی سال های گذشته، براساس فرمان ریاست جمهوری کشور، شکار حیونات کمیاب در افغانستان ممنوع اعلام شده است.

گفته میشود: این اعراب در منطقه چاه کرته ی ولایت فراه بودوباش می نمایند، اما مقامات محلی تا کنون در این مورد ابراز بی خبری می کنند.

برخی از فعالان مدنی خاموشی مسئوولان محلی در برابر این اعراب قطری را سوال بر انگیز می خوانند و میگویند که باید در این زمینه توجه شود.

طی سال های گذشته نیز گروه های از اعراب شکارچی به فراه آمدند و چندین پروژه ی بزرگ از جمله ساخت میدان هوائی فراه، ساختن باغ وحش و ساخت چند کلینیک برای معتادان، را با پرداخت هزینه ی خودشان، راه اندازی کردند.

در سال های قبل نیز، شماری از باشنده گان ولایات حوزه غرب نیز به خاطرآمدن اعراب شکارچی انتقاد نموده و حتی دست به تظاهرات خیابانی زدند.

این باشنده گان حوزه غرب، میگویند: طی سالیان متمادی جنگ درافغانستان، ازکشتن انسانها تا شکار حیوانات و سرقت منابع زیرزمینی افغانستان برنامه های یست که ازسوی خارجی ها تتنظیم میگردد و کسانی هم در داخل کشور نیز آنها را همراهی میکنند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top