سه مکتب همزمان در ولسوالی انجیل ولایت هرات افتتاح شد

ساختمان یک باب مکتب در ولسوالی انجیل هرات به ارزش ده میلیون افغانی به بهره برداری رسید. مسوولان معارف این ولایت میگویند: این مکتب در منطقه داشخانه ولسوالی انجیل ساخته شده است که مشکلات جای درسی حدود 500 دانش آموز برطرف شده است. رییس معارف هرات میگوید: ساختمان این مکتب از کمکهای دولت انگلستان اعمار گردیده است. درهمین حال اداره ی محلی هرات میگوید: همزمان با این ساختمان دو مکتب دیگر نیز در این ولسوالی افتتاح و به بهره برداری سپرده شد.

ساختمان یک مکتب در قریه ی داش­خانه ولسوالی انجیل هرات که در غرب شهر هرات موقعیت دارد، بنا شده است.افتتاح مکتب داش خانه

مسوولان معارف هرات می­گویند: دانش ­آموزان دراین منطقه پیش از این با کمبود جای درسی روبرو بوده اند.

عبدالرزاق احمدی رئیس معارف ولایت هرات میگوید: با ساخت این مکتب مشکل جای برای حدود 500 دانش­آموز دراین قریه برطرف گردیده است.

رییس معارف هرات اما مثل گذشته از کمبود امکانات درسی و نیروی بشری سخن می­گوید.

کمبود جای درسی همواره از مشکلات جدی فرا راه معارف هرات بوده و این معضل در ولسوالی­ها بیشتر محسوس است.

برخی آموزگاران نیز از بی توجهی وزارت معارف کشور شکایت دارند، آنان می­گویند: با آنکه امکانات و مواد درسی در مرکز وجود دارد، اما هیچگاه در قسمت انتقال آن به ولایات اقدام جدی وعملی صورت نمی­گیرد.

درکنار چالش­های که فرا راه معارف هرات است، ناامنی­ها نیز همواره مانع رفتن دانش­آموزان به مکاتب گردیده است و از این میان دانش­آموزان دختر از این امر بیشتر متاثرمی­شوند، تا جایکه درحال حاضر در برخی ولسوالی­ها دانش­آموزان با ترس ودلهره به مکتب می­روند.

درهمین حال مقام­های محلی هرات می­گویند: اخیرا شماری زیادی از خانواده­ها به دلیل ناامنی­ها به شهر هرات بیجاشدند.

محمد آصف رحیمی والی هرات پيشرفت جوامع را وابسته به رشد مكاتب عنوان كرده وباا شاره به افزايش تهديدات امنيتي در ولايات مختلف كشور، نياز عمده امروز جامعه را وحدت بين اقوام ومذاهب میخواند.

از سوی هم جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات با ارسال خبرنامه ی از افتتاح همزمان دو مکتب دیگر در ولسوالی انجیل این ولایت خبر میدهد.

به گفته ی او: با بهره برداری ازین ساختمان های تدریسی واداری، دسترسی ده ها تن از دانش آموزان دختروپسربه مکان مناسب درسی آسان شده است.

داش خانه در فاصله حدود 8 کیلومتری غرب شهر هرات موقعیت دارد که در حال حاضر در یک مکتب آن در حدود دو هزار 500 دانش آموز مصروف فرارگیری دانش هستند.

ولایت هرات که در حال حاضر در حدود یک میلیون دانش آموز دارد، نبود کتاب و کمبود آموزگار از چالش های جدی در این ولایت عنوان میشود که این روند روز بروز رو به افزایش است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top