شماری ازخانم ها به مناسبت روز جهانی کارگر، برای کارگران این ولایت گل اهدا کردند

شماری از فعالان مدنی و زنان فعال در هرات به مناسبت روز جهانی کارگر با اهدای شاخه گل از کارگران تقدیر کردند. این فعالان مدنی وضعیت کارگران در کشور به خصوص در هرات را تکان دهنده می خوانند. از سوی دیگر شماری از کارگران در شهرک صنعتی هرات نگران بسته شدن شرکت های تولیدی در این شهرک هستند و تاکید دارند که در سال های اخیر صدها کارگر در این شهرک به دلیل رکود اقتصادی و عیرفعال شدن این شرکت ها بیکار شده اند.

با دادن شاخه ای گل روز شان را تبریک می گویند، شماری از زنان فعال و فعالان مدنی به مناسبت روز جهانی کارگر اینجا به شهرک صنعتی هرات آمده اند تا این روز را در کنار کارگران تجلیل کنند.

مرضیه پناهی یکتن از این فعالان مدنی وضعیت کارگران کشور به ویژه در ولایت هرات را تکان دهنده می خواند و تاکید دارد، که هیچ تلاشی برای برطرف ساختن مشکلات کارگران کشور از سوی دولت صورت نگرفته است.

نبود زمینه کاری و معاش کم از مشکلات عمده کارگران در هرات خوانده می شود.

شماری از کارگران در شهرک صنعتی هرات نگران بسته شدن شرکت های تولیدی در این شهرک هستند.

انگونه که این کارگران می گویند: در سال های صدها کارگر به دلیل رکود اقتصادی در شهرک صنعتی هرات کار شان را از دست دادند.

با این حال شماری از این کارگران می گویند: با مشکلات جدی اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.

با اینکه امروز یازدهم ماه ثور برابر می شود با روز جهانی کارگر اما این روز ازسوی اداره محلی هرات و نهادهای کارگری هیچ تجلیل نشد.

در همین حال عبدالقیوم افغان رییس اداره کار و امور اجتماعی هرات می گوید: با اینکه در سال های اخیر تلاش های برای مساعد ساختن زمینه کاری در این ولایت صورت گرفته اما به دلیل شمار زیاد افراد کارگر و مشکلات اقتصادی مشکلات کارگران همچنان پابرجا مانده است.

نزدیک به سی هزار کارگر حرفه ای به طور رسمی در اتحادیه کارگران هرات ثبت شده اند و به گفته ای مسوولان این اتحادیه، ده ها هزار کارگر غیر حرفه ای نیز در این ولایت فعالیت دارند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top