شواری ولایتی غور: ولسوالى پسابند غور با خطر سقوط بدست طالبان مواجه است

خبرهای رسیده از غور حاکی از جنگ شدید در ولسوالی پساوند آن ولایت دارد. مسئوولان محلى در ولسوالی پسابند مى گويند: اگر براى نيروهاى دولتى مستقر در آن ولسوالى کمکهاى فورى صورت نگيرد، اين ولسوالى به دست مخالفان مسلح سقوط خواهدکرد. از سوی هم مقامهای محلی ولایت غور حاضر به صحبت با رسانه ها دراین مورد نشده اند.

شماری از نماینده گان مردم در شواری ولایتی و اعضای جامعه مدنی غور میگویند: مخالفان مسلح دولت، از دوشب قبل بالای ولسوالى پسابند ولايت غور هجوم آورده و حمله ی سنگینی را آغاز کرده اند.

آنان میگویند: درحال حاضرجنگ در نزديکی تعمير ولسوالی به شدت جريان دارد، تلفات هم به نيروهای امنيتی و هم به مخالفان مسلح وارد شده و دو پايگاه (جنگ جای ومدیرها) که قبلآ در تصرف نیروهای نيروهاى امنيتى بود، به دست مخالفان مسلح نيز افتاده است.

به گفته ی این نماینده گان مردم: باید در ولسوالی پسابند کمکهاى فورى، به نيروهاى دولتى صورت بگيرد و نيروهاى کمکى و حمايه هوايى، به محل فرستاده شود، درغير آن ولسوالى بدست طالابان مسلح سقوط خواهد کرد.

از سوی هم فضل الحق احسان رئیس شورای ولایتی غور میگوید: از مدمت 4 ماه بدین سو ولایت غور تحت تهدیدات شدید امنیتی قرار دارد و دولت مرکزی هیچگونه توجه ی را به این ولایت نداشته است.

وی ابراز امیدواری میکند که برای جلوگیری از ولسوالی پسابند غور، دولت به زودی دست بکارشود، تا با جلوگیری از سقوط این ولسوالی از یک فاجعه ی انسانی جلوگیری گردد.

درهمین حال فرید افغانيار ولسوال پسابند ولایت غور در تماس تلفنی به خبرنگار مان گفته است که سه ماه مى شودکه دراين ولسوالی جنگ جريان دارد، مردم در محاصرۀ اقتصادی کامل قراردارند و هر روز برای نيروهای دولتى تلفات وارد مىشود، اما توجه جدى ازسوى حکومت صورت نمى گيرد

وی افزود: يک سال مى شود که ما خواهان راه اندازی يک عمليات نظامی در مربوطات آن ولسوالی هستیم، ولی تا به اکنون هیچگونه عملیاتی انجام نشده است.

او گفت که جنگ در ولسوالى پسابند، از سوى حدود يک هزار طالب تحت رهبری ملا تيمورشاه والی نام نهاد طالبان، با مدیریت و مشوره ی خارجی ها به پيش برده مى شود.

درهمین حال شماری از سربازانی که در خط اول جنگ قرار دارند با ابراز نگرانى از وضعيت امنيتى دراين ولسوالى میگویند: که دراين ولسوالی، رهبری درست و هماهنگی بين نيروهای امنيتی وجود ندارد و اگر دولت توجه فوری وجدی نکند، اين ولسوالی سقوط خواهدکرد و صدها تن از نيروهاى دولتى، تلف خواهند شد.

خواستیم در این مورد با مقامهای محلی ولایت غور صحبتی داشته باشیم، اما با وجود تلاش های زیاد آنان حاضربه پاسخگویی دراین مورد نشدند.

غور از جمله ولایاتی هست که به گفته ی مقامها بیشتری افراد مسلح غیر مسئوول در آن ولایت وجود دارند. طی چند سال گذشته این افراد غیر مسئوول گاهی با طالب همکار بوده اند، گاهی با دولت و گاهی هم میان خود شان درگیری های داشته اند، که منجر به کشته وزخمی شدن ده ها تن گردیده است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top