شکایت تاجران از ورود مواد سوختی بی کیفیت به ولایت هرات

واردات مود سوختی بی کیفیت به ولایت هرات چالش های جدی را به باشنده های این ولایت به باور آورده است. نماینده گان مردم در شورای ولایتی هرات می گویند: هر هفته ده ها تانکر گاز و تیل بی کیفیت وارد این ولایت می شوند و اداره های مربوطه در بنادر و گمرک ها با گرفتن پول، از ورود این مواد سوختی بی کیفیت جلوگیری نمی کنند. مسئوولان اتحادیه واردکننده­ گان گازمایع هرات هم میگویند: به طور گسترده گاز بی­ کیفیت وارد این ولایت می­شود، اما اداره­ های مربوطه در بنادر و گمرک با گرفتن پول از ورود تانکرهای گاز بی ­کیفیت جلوگیری نمی­ کنند.

ورود مواد سوختی بی کیفیت یکی از مضلات عمده در حوزه غرب به شمار میرود که بارها انتقاد ها و نگرانی های مردم و مسئولان را درپی داشته است.1

تاجران وراد کننده ی گاز مایع میگویند: برخی از افراد با استفاده از نام تاجر، بنام گاز موادی را وارد ولایت هرات میکنند که نه گاز است و نه هم مواد نفتی.

آنان میگویند: این مواد که ظاهرآ بنام گاز وارد از کشور ایران وارد ولایات حوزه غرب میشود، اصلآ قابل سوخت نبوده و احتمآ با گاز مایع ترکیب و به بازار عرضه میگردد، که این کار از یک طرف ضربه ی محکمی به عملکرد تاجران وارد کرده و از طرف دیگر جان مردم را به خطرات مرگبار روبرو میسازد.

به گفته ی شماری از تاجران، این مواد سرطان زا بوده و از طرفی هم باعث حریق و آتش سوزی های ناگوار برای مصرف کننده گان میباشد.

آنان از دولت می­خواهند که جلو واردات گاز بی کیفیت به این ولایت را بگیرد، چون به گفته ­ای آنان، این کار باعث بدنامی تمام واردکننده­های گاز مایع شده است.

درهمین حال مسئولان اتحادیه وارد کننده گان گاز مایع درهرات میگویند: از یکسال به این طرف مشکل ورود مواد سوختی بیکیفیت به ولایت هرات جریان دارد.

محمد یونس قاضی زاده رئیس اتحادیه ی وارد کننده گان گاز مایع هرات میگوید: اداره ی نرم و استندرد صد ها هزار دالر را به خاطر کنترول کیفیت مواد سوختی از تاجران اخذ میکند، اما تا به اکنون یک لابرتوار مجهز به منظور تست و کنترول مواد سوختی در بندر اسلام قلعه نساخته است که این خود بیانگر فساد در این اداره میباشد.

رئیس اتحادیه ی وارد کننده گان گاز مایع هرات میگوید: با اینکه تا به اکنون چندین مکتوب را به اداره ی محلی هرات فرستاده اند واز ورود مواد سوختی بی کیفیت و فساد در اداره های نرم و استندرد و جیو کم خبر داده اند، اما تا هنوز هم ورد مواد سوختی بی کیفیت و مخصوصآ گاز مایع به ولایت هرات جریان دارد.

درهمین حال نماینده گان مردم در شورای ولایتی هرات میگویند: به تازه گی دو تانکر گاز را که نوع مواد ناشناخته را، تحت نام گاز از کشور ایران به هرات انتقال میداده است، در محل پولیس راه، شاهراه هرات – اسلام قلعه متوقف کرده اند.

حاجی کامران علیزای رئیس شورای ولایتی هرات میگوید: بیشتر از 8 روز میشود که این تانکر ها توسط شورای ولایتی توقف گردیده ولی تا به اکنون هیچ گونه اقدامی از سوی اداره ی محلی و یا اداره ی نرم و استندرد برای تست این مواد صورت نگرفته است.

از سوی دیگر مسئوولان محلی در هرات می گویند که این مسئله را به گونه ای جدی بررسی می کنند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات تاکید می ­کند که در گذشته هم عاملان این گونه رویدادها به اداره های عدلی و قضایی معرفی شده اند.

مسئله بی کیفیت بودن مواد سوختی به ویژه گاز مایع در هرات همواره انتقاد بر انگیز بوده است. در کنار این، افزایش قیمت گاز مایع نیز برای باشنده­های هرات چالش زا بوده است.

هرات از شاهرگ های اقتصادی کشور است که به دلیل داشتن مرز مشترک با کشورهای ایران و ترکمنستان، از رونق اقتصادی خوبی برخوردار است و بندر اسلام قلعه، از بنادر مهم و حیاتی کشور است که در این ولایت موقعیت دارد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top