شیندند، زخم ناسور ناامنی‌های هرات

شیندند از جمله ولایت‌های ناامن در حوزه‌غرب کشور می‌باشد که به‌دلیل هم‌مرز با چند ولایت در غرب کشور، توجه بیشتر مخالفان‌مسلح بالای این ولسوالی می‌باشد.
باشندگان این ولسوالی از افزایش ناامنی‌ها، ترور و قتل‌های زنیجره‌ای هشدار می‌دهند و می‌گویند که حکومت توان از بین بردن ناامنی‌ها در این ولسوالی را ندارد.
یک تن از بزرگان قومی در ولسوالی شیندند هرات می‌گوید اکنون طالبان‌مسلح به‌صورت آزادانه از مردم برای خود پول جمع‌آوری می‌کنند، شب‌نامه پخش می‌کنند و برای باشندگان این ولسوالی تعین‌تکلیف می‌کنند.
او می‌گوید در آخرین مورد طالبان با پخش شب‌نامه‌ها “از مردم خواسته بودند تا گوشت مرغ را نخورند چون حرام است.”
هر چند حکومت به‌خاطر کاهش نا امنی‌ها در این ولسوالی، شیندند را به چهار واحد اداری یعنی “ولسوالی زیرکوه، پشت‌کوه، زوال و کوه‌زور” تقسیم کرده اما تا اکنون این واحدهای اداری به‌کار آغاز نکرده‌اند.
شماری از آگاهان سیاسی فعال نشدن این ولسوالی‌ها را به ضرر امنیت نسبی در هرات عنوان می‌کنند.
محمدرفیق شهیر آگاه سیاسی به این بارو است اگر شیندند ناامن باشد، می‌تواند خطر جدی برای چندین ولایت حوزه‌غرب باشد.
او می‌گوید مخالفان‌مسلح از این ولسوالی به‌عنوان یک نقطه‌ی قوت استفاده می‌کنند و هر روز در این ولسوالی از روز دیگر فربه‌تر می‌شوند.
“استخبارات منطقه از ناهنجاری‌های موجود و ضعف حکومت در شیندند استفاده می‌کند.”
سیدعظیم کبرزانی عضو شورای ولایتی هرات با بیان این مطلب می‌گوید اگر حکومت به وضعیت کنونی در شیندند توجه نکند و هر چی عاجل‌تر واحدهای اداری آنرا فعال نسازد، ناامنی در هرات افزایش خواهد یافت.
آقای کبرزانی تاکید کرد با آغاز کار واحدهای اداری در شیندند، بزرگترین مشکل که نا امنی‌ها است از بین خواهد رفت، مکاتب دخترانه باز خواهد شد و پایگاه مخالفان‌مسلح دولت از بین خواهد رفت.
این عضو شورای ولایتی بیان داشت که اکنون از فضای موجود در شیندند، استخبارات منطقه به صورت آزادانه استفاده می‌کند که این به نفع امنیت هرات نیست.
“در آینده نزدیک واحدهای اداری جدید در شیندند فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.”
جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید که به‌تازه‌گی هیات از وزارت داخله به‌خاطر تعیین تشکیلات پولیس در واحدهای اداری جدید در این ولسوالی‌ها، به‌هرات آمده‌است.
او می‌گوید تلاش‌های اداره محلی نیز همین است تا به‌زودترین فرصت این ولسوالی‌های به‌فعالیت خود آغاز کنند.
آقای فرهاد در مورد تهدیدهای امنیتی می‌گوید که هم‌اکنون عملیات از سوی نیروهای ارتش در شیندند ادامه دارد و مخالفان‌مسلح هیچ‌گاهی نمی‌توانند برای هرات از این منطقه تهدید باشند.
قابل ذکر است که در کمتر از ده روز گذشته چندین فرد ملکی و نظامی در رویدادهای جداگانه در ولسوالی شیندند هرات جان‌باخته و در این میان شماری از طالبان‌مسلح نیز کشته و زخمی شده‌اند.
ولسوالی شیندند در 120 کیلومتری هرات موقعیت دارد، هر چند بزرگان قومی در این ولسوالی از زمان حکومت داکتر نجیب‌الله خواستار تبدیل‌شدن این ولسوالی به‌ولایت بودند، اما تا اکنون این خواست آنان تحقق نیافته است.
گزارش: نذیر ایوبی
ایدیت: پدرام قاضی زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top