صحت یاب شدن، بیش از700 معتاد به مواد مخدر، پس ازتداوی توسط یکتن ازتاجران هرات

برای اولین بار درهرات بیش از یک هزارنفر معتاد به مواد مخدر با هزینه مالی یک فرد خییر تحت مداوا قرارگرفته اند. حاجی عبدالستار پهلوان یکتن ازتاجران ملی درهرات از هزینه شخصی خود محلی را برای جمع آوری معتادان ومداوای شان اختصاص داده است، که در مرتبه اول بیشتراز7 صدمعتاد را تداوی نموده وتحویل خانواده ها شان گردیدند.

هرات از جمله ولایات است که بیشترین آمار معتادان را با خود دارد، افزایش روز افزون معتادان سبب نگرانی جدی مردم این ولایت شده است.Picture4

برای اولین بار یکتن از تاجران ملی ازهزینه ی شخصی خود محلی را برای جمع آوری معتادان، تداوی و ترک اعتیاد شان ساخته است.

حاجی عبدالستار پهلوان تاجری که مجری این برنامه است میگوید: در این محل بیشتر از یک هزارتن از معتادان از داخل شهر ودیگر مکان های تجمع معتادان جمع آوری شده ودر دوره های مختلف مداوا می گردند.

وی افزود: تا به اکنون درحدود 718 جوان که نظر به مشکلات اجتماعی به مرض اعتیاد آغشته شده بودند، پس از گذراندن دوره دوماهه ترک اعتیاد که به شیوه آب درمانی صورت میگیرد، به زندگی نو خود را آغاز کردند.

ازسوی هم افراد فارغ شده از این مرکز ترک اعتیاد از علما و روحانیون انتظار دارند، تا از طریق منابرو مساجد، جوانان را متوجه تبعات منفی استفاده از پدیده مواد مخدر سازند.

همچنان شماری از افراد معتاد که موفق به ترک این عمل گردیده و درحال حاضر دراین مرکز همنوعان خودرا مدد میکنند، ضمن سپاس وقدردانی از مجریان این برنامه از آمادگی کامل جهت مبارزه جدی با مواد مخدر سخن میزنند.

درهمین حال مسئولان این مرکز ترک اعتیاد آب درمانی میگویند: تمامی افراد معتاد دراین مرکز بصورت رایگان ترک داده میشوند.

حاجی عبدالستار پهلوان رئیس این مرکز با انتقاد از دولت میگوید: بجز نیروهای پولیس که برای جمع آوری این معتادان ازسطح شهر و کمک نمودن مقداری مواد غذایی دیگر هیچ نهادی با آنها همکاری نکرده است.

بااین همه شماری ازشهروندان هراتمیگویند: از حکومت جدید وحدمت ملی انتظار دارند، تا در امر مدوا افراد مبتلا به مریضی اعتیاد ومبارزه جدی علیه مواد مخدر با طرح وبرنامه های جدید عمل نماید.

همچنان شماری ازعلمای دینی: ازاین اقدام قدردانی کرده با برشمردن تاثیرات منفی مواد مخدراز دیدگاه اسلام، این اقدام آقای پهلوان را در شرایط امروزی جهت نجات بخشیدن جوانان از مریضی اعتیاد باارزش وخیرخواهانه خوانده میگویند: اگر هرکدام از کسانی که توانمندی اقتصادی دارند، دراین راستا حرکتی داشته باشند، بر کاهش روزافزون وحتی ریشه کن کردن افراد معتاد تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

گفته میشود: درحدود هفتاد هزار معتاد در این ولایت وجود دارد، که ازاین میان ۱۳ % زنان و۳%اطفال را تشکیل میدهند.

فقر، بیکاری، ناهنجاری های خانوادگی واجتماعی ومهاجرت های بیرون کشوری عامل اصلی روی آوردن جوانان به اعتیاد در افغانستان خوانده شده است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top