طالبان ۸ کلینک صحی را در بادغیس، تهدید به مسدود شدن نموده اند

خبرهای رسیده از ولایت بادغیس حاکی از آن است که طالبان مسلح ۸ کلینک صحی را در سه ولسوالی آن ولایت تهدید به مسدود شدن نموده اند. گفته میشود: طالبان این کلینک هارا به منظور عدم نداشتن داکتران جراح هشداربه توقف فعالیت شان داده اند.

مقامهای محلی در بادغیس میگویند: افراد مسلح شماری از کلینک های را که در مناطق صعب العبور و از کنترول نیروهای دولتی به دور است، را هشدار به مسدود شدن داده اند.

داکتر عبداللطیف روستایی سرپرست صحت عامه ی ولایت باغدیس میگوید: ۵ مرکز صحی در ولسوالی بالامرغاب، ۱ مرکز در منطقه ی دره ی بوم ولسوالی قادس و ۲ مرکز دیگر در ولسوالی آبکمری میباشد، که از سوی طالبان آن مناطق تهدید بر مسدود شدن گردیده است.

وی افزود: طالبان مسلح این مراکز صحی را به خاطر نداشتن، داکتر جراح تهدید به بسته شدن نموده اند و خواهان آن هستند تا داکتران جراحی که توانایی تداوی مجروحان افراد طالبان را داشته باشند، دراین مراکز حضور داشته باشند.

داکتر روستای میگوید: اگر چه در حال حاضر براثر پا درمیانی متنفذین و بزرگان قومی، طالبان از تصمیم خویش منصرف شده اند، ولی طالبان خواسته اند تا این مراکز مجهزتر و با امکانات بیشتری، خدمات عرضه نمایند.

درهمین حال خالد صافی سخنگوی والی بادغیس با تائید این خبرمیگوید: جای هیچگونه نگرانی نیست، و نیروهای دولتی خودرا مکلف به تامین امنیت مراکز صحی و تامین جان امنیت داکتران میداند.

سخنگوی والی بادغیس میگوید: اداره ی محلی بادغیس به هیچ وجه به طالبان یا دیگر گروه های مسلح اجازه ی محدود ساختن خدمات عام المنفعه را نمیدهد و هیچ مرکز خدمانی به خواست طالبان در جای فعال نبوده و غیرفعال نخواهد گردید.

وی افزود: دشمنان مردم افغانستان تلاش میکنند، تا در هر منطقه ی که خدمات عام المنفعه جریان دارد، بنوعی آن را به چالش بکشند و این یک تبلیغی است که طالبان منطقه به نوعی میخواهند تا تحرکات خودشان را برجسته نشان بدهند.

به گفته ی صافی: در سال گذشته نیز طالبان چنین خواسته ی داشته اند، ولی هیچوقت به خواسته ی شان، جواب مثبت داده نشده است و داکتران با حمایت دولت و نیروهای امنیتی با خاطر آرام میتوانند به کار وفعالیت شان ادامه بدهند.

گروه طالبان تا به اکنون در مورد این موضوع ابراز نظری نکرده اند.

براساس گزارش ها این هشت مرکز یاد شده، پاسخگوی نیاز های درمانی ۸ هزار نفر بوده که با مسدود شدن این ها، اهالی نزدیک به ۸۰ قریه با مشکلات صحی روبرو خواهند شد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top