علاقه مندي گردشگران به آبده هاي تاريخي در ولايت هرات افزايش يافته است

مسوولان محلی درولایت هرات، از بهبود وضعیت گردشگری در این ولایت نسبت به چند سال گذشته خبرمیدهند.هرات درغرب کشور  با داشتن بیش از ۷۰۰ آبده ی تاریخی و مکان های باستانی یکی از مناطق مورد علاقه برای گردشگران داخلی وخارجی به شمار می رود. دراین میان آرامگاه خواجه عبدالله انصاری مشهورترین عارف، نویسنده وسخنور جهان اسلام است که گفته میشود:ماهانه ده ها گردشگر خارجی از این مکان دیدن می کنند.خواجه عبدالله انصاري

يكي ازاين مكانها منطقه ی موسوم به گذرگاه درشمال شهر هرات است، مکانی که عارف بزرگ و سخنسرای نامدار قرن چهارم هجری، خواجه عبدالله انصاری درآن به خواب ابد فرورفته است.

مردم ارادت خاصی به خواجه دارند و روزانه صدها تن از مردم این شهر به قصد زیارت دراین زیارت گاه می ایند.

فرهنگیان واهل ادب هرات خواجه عبدالله انصاری را ستاره پر فروغ آسمان علم، ادب و عرفان اسلامی در سطح جهان عنوان میکند.

ولي شاه بهره رئيس انجمن ادبي هرات ميگويد: خواجه عبدالله انصار بیشتر از 20 آثر باارزشی چون تفسیر قرآن (کشف السرار)، مناجات نامه یا الهی نامه، زاد العارفین وصد میدان دارد، که امروز در بیشتر کتابخانه های جهان موجود است.

بباور وي : پیر هرات چراغ راه حرکت علمی و عرفانی در طول هزار سال گذشته، بوده است.

به گفته رئيس انجمن ادبي هرات: این عارف و شاعر نامدار جهان اسلام  پس ازتلاش های زیاد در عرصه علم وعرفان در سال 481 ه ق وفات کرد و در همین موقعیت کنونی(محل گذرگاه)دفن گردیده است.

ازسوي ديگر: خواجه عبدالله انصار نه تنها درولايت هرات بل درمیان مردم افغانستان جایگاه ویژه ی دارد.

ميرارحم « متوالي و مسول حفاظت آرامگاه خواجه عبدلله انصار» میگوید: روزانه صدها تن اززنان ومردان ازداخل هرات وولايات سطح كشور، برای دعا ونیایش به این زیارتگاه می آینده وازاین مکان به عنوان محل باستانی و باارزش هرات دیدن می نمایند.

وي ميگويد:‌ شخصیت معروف خواجه عبدالله انصاري وافزایش ارادتمندان آن درداخل وخارج از افغانستان باعث جلب توجه شعرا وگردشگران جهان نیز شده است.

مسئولين اداره اطلاعات وفرهنگ هرات نيزميگويند: آثار باستانی و بناهای تاریخی کشور هر کدام از ویژه گی و جذابیت خاصي برخوردار می باشد و می تواند سالانه پای هزاران توریست و جهانگرد را به افغانستان باز نماید.

رئیس اداره اطلاعات وفرهنگ هرات گفت: در چند سال اخیر شمار زیادی ازگردشگران وتوریستان از آرامگاه خواجه عبدالله انصاري  وبرخي آبده هاي تاريخي مانند: قلعه اختيارالدين، گوهرشاد بيگم وده ها مكان تاريخي ديگردرولايت هرات دیدن نمودند.

درهمین حال آگاهان امورمیگویند: افغانستان برعلاوه ی مکان های زیبای طبیعی، از بناها و آثار تاریخی زیادی که در مناطق مختلف وجود دارد، برخوردار است که بر جاذبه های توریستی کشور افزوده است.

ناامنی، نبود اطلاع رسانی موثر، عدم نگهداری از منابع گردشگری و آثار تاریخی و نبود امکانات تسهیلات لازم برای گردشگران از جمله مشکلاتی است که فراراه صنعت توریزم در کشور عنوان میگردد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top