نماز عید سعید فطر در فضای امن در ولایات حوزه غرب برگذار شد

نماز عید سعید فطر در فضای امن در مساجد سراسر ولایت هرات اداء شد وهزاران تن از شهروندان در شهر و ولسوالی ها برای ادای نماز عید به مساجد رفتند. مسوولان حکومتی و دولتی هرات نیز برای ادای نماز عید به مسجد جامع بزرگ این ولایت آمدند. مسوولان محلی در هرات از تامین امنیت مردم در روز های عید خبرداد می دهند و تاکید دارند که نیروهای امنیتی در سراسر حوزه غرب به خصوص هرات وضعیت را در کنترول دارند و مردم به خاطر آرام روزهای عید شان را تجلیل کنند.

هزاران تن از باشنده های هرات برای ادامه نماز عید سعید فطر اینجا به مسجد جامع بزرگ شهر هرات آمده اند.

در کنار مردم مسوولان حکومتی و امنیتی هرات نیز برای ادای نماز عید به مسجد جامع بزرگ آمده اند.

جنرال محمد جمعه عدیل قوماندان پولیس 606انصار و سرپرست ولایت هرات از تامین امنیت مردم در روز های عید خبرداد و تاکید کرد نیروهای امنیتی در سراسر حوزه غرب به خصوص هرات وضعیت را در کنترول دارند و مردم به خاطر آرام روزهای عید شان را تجلیل کنند.

شماری از باشنده های هرات از مخالفان مسلح دولت می خواهند که به برکت روزهای عید سلاح به زمین گذاشته و از قتل مردم افغانستان دست بردارند.

آنان از شهروندان نیز می خواهند که دشمنی ها و کدورت ها را کنار گذاشته و باهم صلح کنند.

نیروهای مشترک امنیتی برای تامین امنیت روزهای عید در هرگوشه ی شهر هرات مستقر هستند.

شماری از این نیروهای به منظور تامین امنیت مردم حتی چندین شب است که نخوابیده اند.

این سربازان می گویند: ماه ها می شود که از خانواده های شان دور هستند اما بخاطر حفظ جان مردم، روزهای عید را اینگونه ماشه به دست سپری می کنند.

همچنان باشنده گان ولایات فراه، نیمروز، غور و بادغیس نیز عید را در فضای امن آغاز کرده و هزاران تن از شهروندان به تجلیل از روزهای رفته اند تا این روزها را در کنار خانواده و دوستان شان به خوشی سپری کنند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top