فراغت بیش از 6 هزار زن از دوره های آموزشی سواد، در ولایت غور

طی 9 ماه گذشته بیش از 6 هزارتن از زنان در ولایت غور کورس های سواد آموزی و برنامه های ارتقای سطح سواد زنان در آن ولایت را سپری کرده اند. گفته میشود: این زنان از 2 صد و 25 کورس سواد آموزی و برنامه ی ارتقای سطح سواد در شهر فیروز کوه مرکز غور و ولسوالی های آن ولایت فارغ شده اند.

درهمایشی که به همین مناسبت در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور برگزار شد، برای شماری از خانم های فارغ کورس های سواد آموزی تصدیقنامه توزیع شد.IMG_4853-1600

این زنان که شمار شان به 6 هزار ویکصد سی ویک تن میرسد، طی 9 ماه گذشته از 2 صد و52 کورس سواد آموزی و ارتقای سطح سواد فراغت حاصل کرده اند.

شماری از این خانم ها بلند بودن آمار خشونت علیه زنان در ولایت غور با بلند بودن گراف بیسوادی در جامعه مرتبط خوانده، از خانواده ها میخواهند تا خانم های خانه ی خود را به کورس های سواد آموزی، مکاتب و پوهنتون ها بفرستند، تا با بالا رفتن سطح سواد در جامعه، آمار خشونت علیه زنان کاهش پیدا کند.

از سوی هم مولوی عبدالوهاب یکتن از عالمان دینی که در این همایش شرکت کرده است، میگوید: طلب علم بر زن و مرد مسلمان فرض است، هرگاه زنان در جامعه باسواد باشند و یک خانواده باسواد را بوجود بیاورند.

به گفته ی او: اگر خانم ها باسواد شوند حقوق شرعی آنان پامال نمی شود، زیرا وقتی زنان از حقوق اسلامی خود باخبر شوند، هیچگاه مورد آزار و اذیت مرد ها و اشخاص بیگانه قرار نمی گیرند.

درهمین حال غلام ربانی هدفمند آمر سواد آموزی ریاست معارف غور گفت: این شمار از زنان در مرکز شهر فیروز کوه و ولسوالی های دولتیار و تیوره ی آن ولایت مهارت های (خواندن، نوشتن و حساب کردن) آموخته و اکنون فراغت حاصل کرده اند.

هدفمند افزود: اکنون تعداد 3600 زن و مرد دیگر در 144 باب کورس سواد آموزی در 10 واحد اداری ولایت غور تحت آموزش سواد قرار دارند.

یکتن از این خانم ها که تازه سواد آموزی را سپری کرده است میگوید: “در گذشته هیچ سواد نداشته ام، اکنون بعد از 9 ماه آموزش سواد در کورس های سواد آموزی  طریقه های صحی نمازخواندن، شرایط روزه گرفتن، فرایض و سنت را یاد گرفته ام.

وی افزود: همچنان آموخته ام که قرآن مجید را بصورت درست بخوانم و به اطفال نیز تعلیمات دینی تدریس نمایم”.

فقر، ازدواج های زیر سن، ازدواج های اجباری و بد دادن یکی از عوامل اصلی خشونت علیه خانمها عنوان میشود، که براثر عدم آگاهی و بیسوادی خانواده ها اتفاق میفتد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top