فعالین جامعه مدنی: هنوزهم در برخی اداره های دولتی هرات، فساد اداری وجود دارد

هنوزهم در اداره های دولتی هرات به طور گسترده فساد اداری وجود دارد. شماری از فعالان مدنی و آگاهان امور در مراسمی که به مناسبت تجلیل از روز جهانی مبارزه با فساد اداری در هرات برگذار شده بود، تاکید کردند که تاهنوز با فساد در اداره های دولتی این ولایت به طور درست مبارزه نشده است. آنان می گویند که فساد در رده های بلند دولتی به شدت افزایش یافته است. از سوی دیگر والی هرات می گوید که با افراد فاسد در اداره های دولتی این ولایت مبارزه شده و در جریان نه ماه گذشته بیش از 120 تن از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

خیلی ها از فعالین مدنی براین باورند که روز جهانی مبارزه با فساد اداری در افغانستان به ویژه در هرات معنایی ندارد، چون سال ها میشود که فساد اداری در اداره های دولتی جریان دارد.2

در محفلی که به منظور گرامی داشت از روز جهانی مبارزه با فساد اداری در هرات برگزار شده بود، سید اشرف سادات فعال مدنی در هرات میگوید: بیشتر فساد در رده های بلند حکومت وجود دارد و تاهنوز هرگز با این مقام های فاسد دولتی برخورد نشده است.

از سوی هم سید عظیم کبرزانی عضو شورای ولایتی هرات اقدام رئیس جمهور غنی برای ایجاد سارنوالی ویژه مبارزه با فساد اداری در کشور را ستودنی می خواند اما تاکید می کند که باید مقام های بلندرتبه ی دولتی که در فساد دست دارند، به این سارنوالی کشانده شوند.

درهمین حال محمد آصف رحیمی والی هرات میگوید که در جریان نه ماه اخیر به پنجاه دوسیه مربوط به فساد اداری در این ولایت رسیده گی شده، که بیش از 120 کارمند دولتی به اتهام دست داشتن در قضایای فساد اداری مورد پیگرد قرار گرفته اند.

با اینهمه شماری از آگاهان امور می گویند که تاهنوز به طور جدی در برابر فساد اداری در هرات مبارزه نشده است.

به باور عبدالقادر کامل آگاه امور سیاسی، بیشتر افراد پایین رتبه ای دولتی که واسطه نداشتند، به اتهام قضایای کوچک فساد اداری مورد پیگرد قرار گرفته در حالی که فساد پیشه گان بزرگ هنوزهم در راس قدرت قرار دارند.

فساد اداری در اداره های دولتی هرات همواره سرزبان ها بوده است و مسئوولان محلی هم همواره پذیرفته اند، که شمار زیادی از مقام های دولتی به ویژه در اداره های پر درامد دولتی این ولایت به فساد اداری دست دارند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top