لويه جرگه وقرارداد امنيتي با آمريكا

آمریکا و افغانستان بدون شک در تلاش این اند که با امضای هرچه سریعتر پیمان امنیتی، به منافع خویش در قبال این قرار داد برسند.بدون شک آمریکا و ناتو دیگر علاقه مند نیستند که بدون داشتن یک قرار داد امنیتی مشخص به کمک های خویش به افغانستان ادامه بدهند، از سوی دیگر جانب افغان نیز تحمل افزایش روز افزون ناامنی و پایین آمدن سطح اقتصادی کشور را در حضور این همه نیروی خارجی تحمل  کرده نمیتواند.نورررري

آمریکا و افغانستان بدون شک در تلاش این اند که با امضای هرچه سریعتر پیمان امنیتی، به منافع خویش در قبال این قرار داد برسند.بدون شک آمریکا و ناتو دیگر علاقه مند نیستند که بدون داشتن یک قرار داد امنیتی مشخص به کمک های خویش به افغانستان ادامه بدهند، از سوی دیگر جانب افغان نیز تحمل افزایش روز افزون ناامنی و پایین آمدن سطح اقتصادی کشور را در حضور این همه نیروی خارجی تحمل  کرده نمیتواند.

دو طرف نیاز دارندکه با امضای یک قرارداد امنیتی، حد و اندازه کمک های نظامی، اقتصادی و فعالیت های خویش رامشخص نمایند. در اینجا تلاش می کنیم که قسمت مهمی از دست آورد ها و منافع احتمالی افغانستان در صورت امضای توافق نامه امنیتی را بیان می داریم.

امنیت افغانستان و تروریزم

اساسی ترین خواسته هر افغان در شرایط کنونی تامین امنیت و آمدن صلح پایدار به این سرزمین است. بدون شک این خواسته هیچ گاهی محقق  نخواهد شد تا ما یک نیروی قوی و حمایت کننده متعهد برای مبارزه باتروریزم و جلوگیری از مداخله خارجی به کشور خویش را نداشته باشیم.

با اینکه جزییات این قرار داد هنوز دراختیار رسانه ها قرار نگرفته است اما رئیس جمهور کرزی خیلی رک ابراز داشتند که ما تنها در صورتی این قرار داد را امضا می کنیم که تامین کننده صلح و امنیت درکشور باشد و از سوی نیز تعریف مشخصی از تجاوز به خاک افغانستان ارایه شده بتواند.

از سوی دیگر عقد این قرار داد باعث خواهد شد که از عملیات های خود سر و بخصوص شبانه ی نیروهای خارجی در افغانستان جلو گیری شود و یا تابع مقرارت لازم گردند. کنترول و رهبری این عملیات ها و اجرای آن توسط نیروهای افغان باعث بهبود رابطه مردم با دولت بخاطر داشتن حکومت داری خوب در افغانستان خواهد شد.

تا زمانی که ما در قریه های افغانستان حمایت مردم را با خود نداشته باشیم، آوردن صلح سرتاسری در کشور نیز ناممکن به نظر می رسد، زیرا مخالفین مسلح دولت از این فاصله به سود خویش استفاده می کنند.

این بدین معنی است که بعد از امضای قرار داد امنیتی با آمریکا، احتمالا، این کشور متعهد به این خواهد بود که در کنار تقویت نیروهای امنیتی افغان و از بین بردن لانه های تروریستی در کشور، در مقابل حملات حملات دیگران به خاک افغانستان و اعزام انتحاری نیز واکنش عملیاتی نشان خواهد داد که خواسته  دولت افغانستان است. ما بدون شک نیروی کافی برای کنترول کشور داریم اما تجهیز، آموزش و بلند برند قدرت عملیاتی آنها نیز از مواردی خواهد بود که در این پیمان آمریکا، متعهد به انجام آن ساخته خواهد شد.

اقتصاد و تضمین آینده

افغانستان یکی از کشور های فقیر دنیا است. ما تا سالیان سال توانایی تهیه بودجه انکشافی و عادی خویش رانخواهیم داشت. بدون جذب کمک های جهانی، ما نخواهیم توانست به رشد اقتصادی مناسب  برای تامین مصارف خویش برسم.  امریکا بارها به طور غیر مستقیم ابراز داشته که بدون موافقت نامه امنیتی، تضمینی برای تداوم کمک های این کشور و جامعه جهانی به افغانستان وجود ندارد.

آمریکا همین اکنون به ارزش بیش از 27 میلیارد دالر، تجهیزات نظامی در افغانستان دارد . ما انتظار این را داریم که با عقد این قرار داد علاوه بر تقویت نیروهای نظامی افغان، باقی مانده این تجهیزات که آمریکا به آن نیاز اشد ندارد، به نیروهای امنیتی  افغان تحویل داده شود.

دولت افغانستان نیز این تجهیزات را بدون شک در راه مبارزه با تروریستان بین المللی و تامین امنیت کشور استفاده خواهد کرد. افغانستان به تنهایی سالیان سال باید منتظر باشد تا رشد اقتصادی آن به حدی برسد که بتواند با هزینه 27 میلیار دالر آمریکایی امکانات نظامی خریداری کند، که خواب است و خیال است و محال است .

مزید بر آن افغانستان بر علاوه تامین تجهیزات نیروهای امنیتی از طرف آمریکا، حمایت های  اقتصادی به منظور تقویت ساختار های دولتی را نیز در چهارچوکات این قرار داد بدست خواهد آورد. روی همین اساس  کابل تاکید می کندکه این قرار داد باید متضمن صلح، امنیت، حاکمیت دولتی  و خودکفایی اقتصادی افغانستان باشد.

حالا اما در آستانه برگذاری لویه جرگه مشورتی، انتظار مردم نیز از اشتراک کننده گان این جرگه این است که با صداقت کامل در مورد جزئیات این توافق نامه قضاوت نموده و برای داشتن یک افغانستان آرام از منافع افغانستان در قبال آمریکا دفاع نمایند. با اینکه می دانیم تلاش برخی منابع برای شکست این جرگه بزرگ خواهد بود، اما اشتراک کننده گان بخاطر رهایی افغانستان از این وضعیت نباید عقلانیت و آینده نگری ژرف را در این زمینه فراموش نمایند.

نويسنده: محي الدين نوري

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top