متهم شدن اداره ی معارف هرات به تبعیض جنسیت از سوی شماری از معلمان بانو در این ولایت

شماري از معالمان بانو در ولايت هرات، اداره ی معارف این ولایت را به تبعیض جنسیت متهم کرده میگویند؛ در حاليكه حکومت وحدت ملي همواره شعار حمايت از زنان و برابري را سر ميدهد، اما شماری از اداره های دولتی در خیلی از موارد حقوق زنان را پايمال كرده و نقص ميكند.

اين معلمان ادعا میکنند، با آنکه از پنج ماه بدين سو، مسئوليت مالي و اداري رياست معارف هرات را يك بانو عهده دار است، اما اكنون كه قرار است امتحان رقابتي براي اين پست برگزار گردد، اين خانم يا هيچ بانوي ديگري شامل ليست اشتراك كننده گان اين امتحان نگرديده است.

خانم هاي معلم ميگويند؛ با اينكه بانو زینب سروری معاون مالي و اداري فعلي ریاست معارف هرات، حكم وزرات معارف را نیز باخود دارد، اما رياست معارف هرات به شموليت وي در پروسه ی امتحان رقابتي موافقت نكرده است.

آنان از اداره ي محلي هرات ميخواهند، تا عدالت و مساوات را برای خانم ها در زمينه ي استخدام مامورين دولتي در نظر بگيرد.

در همين حال مسئولان معارف هرات، ميگويند؛ بست امریت انسجام و هماهنگی معارف این ولایت برای خانم ها اختصاص داده شده است.

روح الله ازهد رئيس معارف هرات، ميگويد: برای بست امریت مالی و اداری نیز هرکسی که واجد شرایط بوده است، شارت لیست شده و طبق طرز العمل جدید برای حمایت از خانم ها ۵ نمره اضافی نيز در مرحله امتحان تحریری در نظر گرفته شده است.

اين انتقاد ها در حالي مطرح ميشود، كه در برخي دیگر اداره هاي دولتي نيز، از نحوه ي استخدام مامورين دولتي از طريق امتحان رقابتي، شكايت هاي وجود دارد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top