متهم شدن کشورهای همسایه به حمایت از طالبان و مخالفین مسلح دولت افغانستان

ده هاتن از باشنده گان و فعالین مدنی درهرات دست به مظاهره زده و کشورهای همسایه را به حمایت از طالبان مسلح متهم میکنند.

معترضین میگویند: کشورهای ایران، پاکستان و روسیه باید از تجهیز طالبان در افغانستان دست بردارند.

این باشنده گان هرات که طی یک تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مقام ولایت هرات گرد هم آمده بودند، از کشورهای ایران و روسیه خواستند، تا از تجهیز و تمویل مخالفان مسلح دولت، در افغانستان دست بردارند.

بشیراحمد نعمتی یکتن از فعالین مدنی در هرات میگوید اگر ایران، روسیه و پاکستان همچنان در پی نا امنی های افغانستان باشند این نا امنی دامن کشورهای خودشان را نیز فرا خواهد گرفت.

این معترضین که مدعی اند، دولت ایران افرادی را تحت نام لشکر فاطمیون در میان گروه های مخالف مسلح دولت جابجا میکند، میگویند: افغانها هیچگاهی به لشکر فاطمیون اجازه نخواهند داد تا در افغانستان فعالیت های تروریستی را انجام دهد.

امید ناب یکتن از اشتراک کننده گان این تجمع میگوید: کشورهای ایران و روسیه نباید برای طالبان اسلحه و مهمات ارسال نمایند و یا باعث تخریب پروژه های زیربنایی در افغانستان شوند.

وی همچنان از کشور ایران خواست تا نگذارد اعضای لشکر فاطمیون جهت انجام فعالیت های سیاسی وارد افغانستان شود.

با این حال جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات نیز میگوید: با اینکه بدون حمایت کشورهای بیرونی طالبان قادر نخواهند بود حملات تروریستی را در افغانستان سازماندهی کنند، اما دولت افغانستان همواره تلاش نموده است تا رابطه نیک و حسنه ی را با همسایه گانش برقرار داشته باشد.

وی از کشورهای همسایه خواست تا با افغانستان رابطه نیک داشته و در راستای فراهم شدن صلح در این کشور تلاش نمایند.

همچنان سید اشرف سادات یکتن از مسئولان جامعه مدنی در هرات میگوید: هم اکنون خانواده های شماری از قوماندانان طالبان در کشور ایران زنده گی میکنند و ایران از آنها حمایت میکند.

وی: از دولت افغانستان میخواهد تا در راستای جلوگیری از این دخالت ها اقدام جدی و اساسی نماید.

مسئولان کنسولگری ایران درهرات، تا اکنون دراین زمینه ابراز نظری نکرده اند.

گفتنیست در جریان یک ماه اخیر چندین بار، باشنده گان هرات با راه اندازی تجمعات و گردهمایی های مختلف از دخالت های کشورهای ایران، روسیه و پاکستان ابراز نگرانی کرده و مخالفت خود را ابراز داشتند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top