محمد اسماعیل خان: طالبان نمیتوانند با حمایت بیگانه گان به قدرت برسند

محمداسماعیل خان رهبرپیشین جهادی از طالبان میخواهد که به پروسه صلح برگردند، زیرا به کمک بیگانه گان به قدرت رسیده نخواهند توانست. او اخیرا نسبت به وضعیت کنونی امنیتی کشور ابراز نگرانی کرده و ازهمه رهبران سیاسی کشورمیخواهد تا حس قدرت طلبی را کنار بگذارند و برای نجات افغانستان از بحران های کنونی تلاش نمایند.

محمد اسماعیل خان یکتن از رهبران مجاهدین در حوزه غرب کشور، امروز طی یک کنفرانس خبری از وضعیت کنونی افغانستان ابراز نگرانی نمود.

او میگوید: قدرت های منطقه در تلاش تقویت مخالفان دولت هستند، که این خود پیام واضع جنگ در آینده را میرساند.

این رهبرجهادی گفت درحال حاضر سرزمین افغانستان توسط خارجی ها به یک مصیبت دچارشده است، بناء از همه مردم افغانستان میخواهد تا ازدولت و نیروهای امنیتی خود حمایت نمایند و نگذارند تا دولت کنونی را بحران بی ثباتی و نا امنی ها از پای درآورد.

محمد اسماعیل خان از یکجا شدن گلبدین حکمتیار با دولت، استقبال نموده میگوید: درشرایط فعلی که افغانستان با توطه های بزرگی روبرو است، نیاز است تا کسانیکه از دولت دوراند دوباره نزدیک شوند و دولت باید این زمینه را برایشان فراهم نماید.

دراین کنفرانس خبری که به منظور آماده گی های مراسم ۲۴ حوت سالروز قیام مردم هرات در برابر دولت وقت در خانه محمد اسماعیل خان برگذار شده بود، وی گفت: در روز ۲۴ حوت صدها هزار نفر تجمع خواهند نمود و پیام صلح و حمایت خویش را، از نیروهای امنیتی اعلام خواهند نمود.

وی طالبان را مزدوران خارجی میخواهند و از آنها میخواهد که به روند صلح به پیوندند و جنگ و خونریزی دست بکشند.

به گفته ی او: کشورهای روسیه، چین، پاکستان و ایران بخاطر منافع خود، از طالبان حمایت نموده و درقسمت تمویل و تجهیز آنان کمک میکنند.

او از طالبان خواست که از کمک خارجی ها به جای نمیرسند و زمانی پشیمان خواهند شد که آن وقت دیر باشد.

محمد اسماعیل خان از دولت به خاطر کاهش پوسته های مرزی با کشور ترکمنستان انتقاد نموده گفت، راپورهای وجود دارد، که این از طریق کشور ترکمنستان به داخل افغانستان سلاح منتقل و توزیع میگردد.

درهمین قنسولگری کشور ترکمنستان در هرات هرنوع مداخله کشور اش را در امور افغانستان رد می مینماید.

در تماس تلفنی که با سرکنسول کشور ترکمنستان داشتم، وی افزوده است، که این کشورگفته های اخیر محمد اسماعیل خان پیرامون باز بودن مرزهای ترکمنستان در سرحدات افغانستان را کاملآ رد می نماید.

از سو هم این رهبرپیشین جهادی ازادامه جنگ درکشور ابراز نگرانی کرده می گوید: اگر مردم در کنار دولت و حکومت اقدام جدی در برابر طالبان ننماید، سال آینده دامنه ی این درگیری ها گسترده تر خواهد شد و دامنه ی این جنگ حتی برخی از کشور های منطقه را هم دربرخواهد گرفت.

بارها محمداسماعیل خان ازوضعیت بد امنیتی درکشورابراز نگرانی کرده است و از هوادارانش خواسته که آماده باشند، تا در صورت نیاز دوشا دوش نیروهای امنیتی دربرابر دشمنان مردم افغانستان ایستاده گی نمایند.

وی: بارها از حکومت خواسته که به منظور بهبود اوضاع سیاسی وامنیتی کشور از بزرگان و رهبران جهادی مشوره بگیرد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top