مراسم اعزاداری عاشور درهرات در فضای کاملآ امن برگذار گردید

مراسم اعزا داری عاشورا در هرات، بی آنکه چالش امنیتی پدید آید به پایان رسید. دسته های سوگواران، در چندین منطقه شهر با گردهمایی مراسم را برگزار کردند. نیروهای امنیتی حضورشان پر رنگ بود و در کنار آنان نیروهای مردمی هم به تامین امنیت مشغول بودند. اعزادارن در این روز، پافشاری بر وحدت و یکدلی مسلمانان کردند و راه نوه پیامبر اسلام را رسیدن به آرامش دانستند. از شب گذشته تا کنون ولایت هرات موج میزند از عزاداران و کسانی که به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) جامه ماتم بر تن کرده اند.

امروز درهرات عزاداران حسینی با اجرای برنامه های مختلفی در چند منطقه ی شهرهرات حضور پر رنگی را به وجود آوردند و نمایشگاه ویژه شام غریبان با آثار تجسمی از واقعه کربلا، برای بازدید کنندگان در این ولایت برپا کردند.8

از سوی هم دسته‌های سوگواران از جاهای گوناگون خود را به بلوار شصت و چهار متره درمرکز شهر هرات می‌رساندند، تا گردهمایی بزرگ خود را شکل دهند.

در کنار این منطقه، جاهای دیگری از شهر مانند بکرآباد، جبرییل و کارته هم گردهمایی‌هایی انجام شده بود.

سوگواران در این روز سخن از وحدت و یک‌دلی مسلمانان گفتند و این‌که باید راه نوه پیامبر اسلام که همانا عدالت‌خواهی بود را دنباله دهند.

هم‌چنین خیمه‌هایی که در گوشه‌وکنار شهر برپا شده بود، شماری سپند دود می‌کردند، و شماری دیگر چایی، شیر و خوردنی به سوگواران تعارف می‌کردند.

نقش نیروهای امنیتی هم در این روز برجسته بود، چون پیش از این‌ در مراسم برگزاری تاسوا، روی‌داد خونینی که در کارته سخی کابل رخ‌داده بود، بسیاری دغدغه‌ی امنیت را داشتند که در هرات، بی‌کدام چالش امنیتی‌ای این روز سپری شد.

نیروهای امنیتی در نزدیک هر گردهمایی، دو کمربند امنیتی ایجاد کرده بودند و در خود محل مراسم هم نیروهای مردمی مردم را بازرسی می‌کردند، تا کسی قصد ناآرام ساختن را نداشته باشد.

در دو روز گذشته، تدابیر ویژه‌ی امنیتی در هرات گرفته شده بود و مقام‌های محلی از سوگواران خواسته بودند تا در جاهای معین شده گردهم آیند و از راه‌پیمایی خود داری کنند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top