مسئولان محلی: کمبود امکانات، وصل دوباره ی برق وارداتی ایران به هرات را به کندی روبرو کرده است

با تخریب شدن سه پایه برق وارداتی ایران به ولایت هرات به علت طوفان شدید، برق نیمی از باشنده گان این ولایت و شهرک صنعتی هرات قطع شده است.

مسئوولان ریاست برق هرات می گویند، که به علت کمبود امکانات، ساخت دوباره این پایه های برق زمانگیر است.

پنج روز می شود که کارمندان ریاست برق ولایت هرات موفق نشده اند، تا این سه پایه برق وارداتی کشورایران به این ولایت را ترمیم کنند.

این پایه های برق به علت طوفان شدید تخریب شده اند و تاهنوز مشخص نیست که چه زمانی دوباره برق خانه های نیمی از باشنده گان هرات و شهرک صنعتی این ولایت وصل خواهد شد.

رییس هرات برشنا میگوید: سه تیم که نزدیک به دوصد کارگر و انجینیر میشوند، درسه گروه بگونه شبانه روزی درین ساحه فعالیت دارند، تا مشکلات موجود را برطرف سازند.

نبود امکانات و وسایل ایملی طی پنج روز گذشته باعث جان باختن یکتن و زخمی شدن یکتن دیگر از کارمندان تخنیکی اداره ی برشنا گردیده است.

درهمین حال عبدالقیوم رحیمی والی ولایت هرات که امروز از ساحات تخریب دکل های انتقال برق، در منطقه قدوس آباد ولسوالی کهسان بازدید نموده است، نبود امکانات مورد نیاز را از علت های اصلی پیش نرفتن کار ساخت این پایه های برق عنوان میکند.

قطع شدن برق نیمی از شهر هرات انتقاد باشنده گان این شهر را به همراه داشته است.

آنان می گویند که قطع شدن برق در هوای سرد، روند عادی زنده گی آنان را برهم زده است.

با تخریب شدن این پایه های برق در ولسوالی کهسان هرات، برق نیمی از باشنده گان این ولایت و شهرک صنعتی هرات قطع شده است، آنگونه که مسئوولان می گویند: ساخت این پایه ها یک هفته دیگر را در بر خواهد گرفت.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top