مسئولان مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان:فساد گسترده ای اداری در کشور نگران کننده است

مرکز مطالعات استراتیژیک افغانستان در یک نظر سنجی دریافته است که بزرگترین مشکلات در افغانستان، نا امنی، بیکاری و فساد گسترده اداری می باشد. براساس نظرسنجی این مرکز، بيشترين فساد در ارگانهاى دولتى افغانستان انجام ميشود. مسوولان این مرکز می گویند این نظر سنجی در دوازده ولایت افغانستان تطبیق شده است و بیشتر مردم موجودیت فساد گسترده ای اداری در دوایر دولتی را عمده ترین مشکل عنوان کرده اند.

کنفرانس به هدف نگرش و برداشت مردم از فساد اداری از سوی مرکز مطالعات استراتیژیک افغانستان در ولایت هرات راه اندازی گردید و در این کنفرانس نتایج نظر سنجی که در دوازده ولایت افغانستان ارایه گرده است، پاسخ دهندگان معتقد اند که ارگانهای دولتی، فاسدترین بخش درافغانستان اند و  نهادهای خصوصى، انجوها ، سازمان ها و ارگانهاى نیروهای خارجی در رده های بعدی قرار دارند. vedio (1)

دراین نظرسنجی، ١٢٢٦شهروند افغان از ١٢ ولایات، کابل، هرات، پروان ، ننگرهار، کندز، کنر، قندهار، جوزجان، بامیان ، بلخ، بادغیس و بدخشان شرکت کرده اند.

حسین علی کریمی محقق انیستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان، روز گذشته در ولايت هرات طى يک نشست خبرى گفت که پاسخ دهندگان این نظرسنجی، کمیسیون های انتخاباتی را در راس فاسدترین نهادهای دولتی افغانستان میدانند و والی ها و ولسوال ها در رده دوم، ارگانهای عدلی و قضایی با شهرداری ها و گمرکات  افغانستان در رده های بعدی قراردارند.

کریمی هدف از این نظرسنجی را تحلیل و بررسی فساداداری و نگرش مردم ازفساد موجود در کشور دانسته گفت: «اشتراک کنندگان این نظرسنجی؛ بیکاری، ناامنی و فساد را بزرگترین چالش کنونی افغانستان میدانند.»

کریمی افزود:« پاسخ دهندگان این نظرسنجی  جوانانی بین سنین ٢٠تا ٢٩ سال میباشند، که شغل آزاد داشته اند و یا بیکار بودند.»

به گفتۀ  وى اکثر پاسخ دهندگان این نظرسنجی، معتقد اند که کارمندان دولتی همواره تلاش دارند، که به مراجعه کنندگان مشکل خلق کنند تا از آنان رشوت بگیرند.

بااین حال برخی آگاهان این تحقیق را گزارش جدید نمیدانند وتاکید دارند که این گزارشات نمیتواند مسیر حقیقی مبارزه با فساد را تعیین کند.

یما سالک مسوول ولایتی این مرکز می گوید: این گونه نظر سنجی شاید نتواند فساد به این گسترده گی را از کشور ریشه کن کند، اما می تواند دولت مردان را وادار کند تا استراتیژی را بسازند که جلو افراد فاسد گرفته شود.

او می گوید: نیاز است تا همه ای مردم دست به دست همدیگر داده تا این معضل بزرگ را به حد اقل اش برسانند.

فساد اداری، یکی از چالشهای اساسی درافغانستان به شمار می رود که طی 13 سال گذشته همواره حکومت درراستای مبازه با آن تاکید کرده، اما به گفتۀ مردم از زمان آغاز حکومت وحدت ملی میزان فساد به مراتب از گذشته بیشتر شده است.

این در حالی است که رهبران حکومت وحدت ملی در زمان پیکار های انتخاباتی خود بارها از ریشه کن کرده فساد اداری سخن گفتند، اما گفته میشود که تا اکنون هیچ کار عملی به خاطر کاهش ای معضل به وجود نیامده است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top