مسجد یا چِله خانه یا خانقاه خواجه عبدالله انصاری در ولایت هرات از سوی کشور ترکیه بازسازی میشود

این خانقاه برای نخستین بار توسط شخص خواجه عبدالله انصاری بمنظور ریاضت و سپری نمودن مراحل تصوفی وبرقراری رابطه ی درونی او با خدا ایجاد شده است.

ساختمان این خانقا که بر اثر حوادث طبیعی آسیب های را دیده است، که اکنون از سوی دفتر تیکا مربوط کشور ترکیه به سبک معماری قدیم تا شش ماه آینده بازی سازی ومرمت خواهد شد.

این خانقاه که به چله خانه خواجه عبدالله انصار معروف است در نزدیکی آرامگاه خواجه ی انصار درمنطقه گاذرگاه در شمال شهر هرات واقع شده و بیشتر از یکهزار سال قدامت تاریخی دارد.

گفته میشود، خواجه عبدالله انصاری،  این خانقاه محل ذکر وسپری نمودن مراحل صوفیانه بوده است، که خواجه عبدالله انصار در زمان حیاتش 40 شبانه روز را در این مکان سپری کرده است.

حوادث طبیعی آسیب های جدی را بر پیکر این بنا باستانی وارد ساخته است، اما اکنون مجموعه ساختمان این خانقاه با کمک مالی دفتر انسجام همکاری های کشور ترکیه یا تیکا بشکل قدیمی مرمت وبازسازی میشود.

دفتر تیکا در دوسال اخیر در بخش بازسازی بناهای تاریخی وحفظ صنایع قدیم هرات کمک های را انجام داده است.

داکتر علی ارغون چنار رئیس دفتر تیکا درهرات میگوید، آنان علاقمند هستند در زمینه ترمیم بناهای باستانی هرات همچنان کمک نمایند، اما خواستار کوتاه ساختن طی مراحل مکتوبی این پروسه ها از سوی ادارات دولتی افغانستان هستند.

ولی شاه بهره آگاه فرهنگی هرات هم اکنون در شهر و ولسوالی های ولایت هرات ده ها خانقاه وجود دارد، که بیشتر آنان منصوب به شاخه های تصوفی خواجه عبدالله انصار، منصوب به طریقه چشتیه و منصوب به مولانا عبدالرحمن جامی است.

به گفته ی او: تاهنوز صوفیان و پیروان طریقه ی چشتیه در هرات به این مکانها می آیند وبه ذکر وچله نشینی میپردازند.

خواجه عبدالله انصار دانشمند و عارف صوفی مسلک هرات قدیم بود.

خواجه عبدالله انصار همچنان مولف رسائل وکتب های متعدد بود. مناجات‌نامه، نصایح، زادالعارفین،تفسیر کشف الاسرار، قلندرنامه، محبت‌نامه، هفت‌حصار، رسالهٔ دل و جان، رسالهٔ واردات و الهی‌نامه از کتاب های معتبر وی هستند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top