معدن‌داران در هرات به مخالفان‌مسلح دولت باج می‌دهند

مسوولان در اتاق صنایع در ولایت هرات می‌گویند که شرکت‌های استخراج کنندهِ سنگ مرمر در این ولایت به‌خاطر بقای خویش، به مخالفان‌مسلح دولت باج می‌دهند.

حمیدالله خادم رییس اتاق صنایع هرات با بیان این مطلب می‌گوید مخالفان‌مسلح در ولسوالی‌های نا امن این ولایت از استخراج کننده‌گان معادن، به زور پول می‌گیرند.

او می‌گوید اگر شرکت‌های استخراج‌کننده به مخالفان‌مسلح دولت پول ندهند، آنان را تهدید به مرگ می‌کنند و کارمندان‌شان را به‌زور با خود می‌برند.

آقای خادم تاکید کرد که باج‌گیری‌های مخالفان‌مسلح از معدن‌دارن، سبب افزایش قیمت‌ها نیز شده است.

با این حال مسوولان اداره معادن و پطرولیم در هرات هشدار می‌دهند که اگر معدن‌دارن به مخالفان‌مسلح دولت باج بدهند، با برخورد قانونی آنان مواجه خواهند شد.

ضیاالحق پوپل رییس معادن و پطرولیم هرات می‌گوید هر گاه سند مبنی بر باج‌دهی شرکت‌های استخراج‌کننده به دست آنان برسد، جواز شرکت مذکور را لغو خواهند کرد.

او می‌گوید اداره‌شان برای جلوگیری از این کار بر تمام معادن نظارت دارد و نباید معادن افغانستان منبع تمویل مخالفان‌مسلح دولت باشد.

از سوی‌هم مسوولان محلی در هرات این گفته‌ها را می‌پذیرند و تاکید دارند که هر گاه شرکت‌های استخراج کننده بخواهند آنان آماده تامین امنیت‌شان هستند.

بیشترین معادن سنگ‌مرمر در ولسوالی ناامن چشت هرات می‌باشد.

گزارش: نذیر ایوبی

ویرایش: پدرام قاضی‌زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top