مقامهای حوزه غرب: نشست مشترک والیان ولایات غرب کشور با والیان ولایات مرزی ایران پر دستآورد بوده است

والیان ولایت های مرزی افغانستان و ایران روی گسترش روابط اقتصادی، آموزشی، حل چالش های مرزی و جلوگیری از قاچاق انسان و مواد مخدر تاکید کردند. نشست دو روزه این والیان در ولایت خراسان رضوی ایران برگزار شد و آنگونه که والی هرات می گوید: این نسشت تاثیر خوبی روی روابط میان ولایت­ های همجوار دو کشور داشته است. عملی شدن توافقنامه چابهار و ریل گذاری قسمت سوم خط ریل هرات – خواف هم از موارد مورد بحث در این نشست بوده است.

والیان ولایت­های همجوار ایران و افغانستان برای نخستین بار زیر یک چتر گردهم آمدند، تا روی چگونگی بهتر ساختن روابط میان این ولایت­های بحث و گفتگو کنند.

نشست مشترک والیان هرات، فراه و نیمروز همراه با والیان ولایت های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان ایران در ولایت خراسان رضوی ایران برگذار شد.

در این نشست روی چگونگی گسترش روابط اقتصادی، فرهنگی، جلوگیری از قاچاق انسان و مواد مخدر در مرزهای دو کشور و بهبود وضعیت اقتصادی باشنده های دو طرف مرز بحث و گفتگو شد.

همچنان در این نشست، والیان ولایت های حوزه غرب کشور تفاهم‌ نامه‌هایی را با والیان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان بلوچستان  در بخش سرمایه‌گذاری، تجارت، صحت، گردش‌گری و امنیت امضاء کردند.

والی هرات می گوید: دراین نشست روی آغاز کار ریل گذاری قسمت سوم خط آهن هرات – خواف هم بحث شده و مقام های ایرانی تعهد کردند، که کار این پروژه به زودی آغاز خواهد شد.

به گفته والی هرات: جلوگیری از اختطاف راننده های ایران در خاک افغانستان هم یکی دیگر از بحث های مهم این نشست بوده است.

با همه این ها، این برای نخستین بار است که والیان غربی و شرقی دو کشور افغانستان و ایران با هم نشست مشترکی برگزار کردند.

افغانستان با ایران 945 کیلومتر مرز مشترک دارد. در این مرز، دو بندر عمده اسلام قلعه و نیمروز فعال است و بیشتر کالاهای تجارتی افغان از مرز اسلام قلعه وارد کشور می‌شود.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top