مقامهای دولتی: درآمد سالانه ی طالبان از راه قاچاق مواد مخدر به 5 صد میلیون دالر میرسد

معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله ی کشور: طالبان سالانه 5 صد میلیون دالر را از راه قاچاق مواد مخدر بدست میآورند و برای جنگ در افغانستان به مصرف میرسانند.

مقام های مسئول در کشور تاکید دارند که بزرگترین منابع تمویل اقتصادی طالبان تولید و قاچاق مواد مخدر میباشد، اما دولت افغانستان تلاش میکند، که از این کار جلوگیری نماید، تا طالبان دیگرازاین ناحیه عوایدی نداشته باشند.

از سوی هم مسئولان نهاد های عدلی وقضای کشور میگویند: طی یک سال گذشته بیشتر از 1 هزار وسیصد تن به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگیر و مجازات شده اند، که شماری از این افراد را اتباع خارجی نیز شامل میشوند.

سال هاست که افغانستان جز بزرگترین کشورهای تولید کننده ی قاچاق مواد مخدر خوانده میشود و اکنون مقام های دولتی میگویند: طالبان مواد مخدر را در مناطق تحت نفوذ شان کشت و سپس به خارج از کشور قاچاق میکنند.

محمد هاشم اورتاق معین مبارزه با مواد مخدر وزرات داخله ی کشور میگوید: طالبان سالانه 5 صد میلیون دالر از قاچاق مواد مخدر درآمد دارند، که این پول را برای جنگ در مقابل حکومت و نیروهای دولتی افغانستان به مصرف میرسانند.

درهمین حال مسئولان نهاد های عدلی و قضای کشور میگویند: طی یک سال گذشته بیشتر از 1 هزار وسیصد تن را که به اتهام قاچاق مواد مخدر توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده بودند، مجازات کرده اند.

محمد الف رئیس عمومی سارنوالی اختصاصی مواد مخدر کشور به گفته ی این مسئولان: از این میان 17 تن اتباع خارجی بوده و همچنان زنان و نوجوانان نیز شامل دستگیر شده گان میباشند.

محمد نجیم حمیدی رئیس محکمه ی استیناف مبارزه علیه مواد مخدر مرکز عدلی وقضائی کشورنیز میگوید: بیشترین کسانی که تا به اکنون محاکمه شده اند، باشنده گان ولایات کابل، جلال آباد، هلمند و هرات بوده اند.

این درحالیست که بارها گزارش های نشر شده است، که بزرگترین منبع مالی طالبان کشت، ترانزیت و قاچاق مواد مخدر است و طالبان از این طریق بخشی از عواید و مصارف جنگی شان با دولت افغانستان را تامین میکنند.

درهمین حال به تازه گی 31 تن مواد مخدر مختلف نوع امروز در هرات به آتش کشیده شد.

محمد داوود هاشمی معاون والی هرات میگوید: این مواد مخدر شامل مشروباط الکولی، تیزاب، هروئین، شیشه، تریاک و چرس میباشد، که طی یک سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در ولایت هرات کشف و ضبط گردیده بود.

کارشناسان به این باورند که هرگاه نیروهای امنیتی موفق شوند، تا جلو ترافیک و ترانزیت مواد مخدرا بگیرند، بزرگ ترین ضربه ی اقتصادی را به گروه طالبان وارد خواهند کرد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top