مقامهای محلی فراه: طالبان دراین ولایت با سلاح های پیشرفته ی روسی مجهز شده اند

مقامهای محلی در فراه می گویند: افراد طالبان در ولایت فراه به سلاح و تجهیزات نظامی جدید و پیشرفته ی دست یافته اند، که گفته میشود: این نوع سلاح تا به اکنون حتی در اختیار نیروهای امنیتی قرارندارد. به گفته ی قوماندان امنیه فراه: توپ های زمین به زمین، ۸۲ و سلاح های شب بین شب بین از جمله ی انواع این تجهیزات نظامی اند، که افراد طالبان بتازه گی به آن دست یافته اند، و با استفاده از آنها بر ضد نیروهای امنیتی میجنگند. از سوی دیگر والی فراه می گوید: سلاح های قوی و جدید که در این اواخر طالبان مسلح به آن دست یافته اند، ساخت کشور روسیه است.

قوماندان امنیه فراه می گوید: طی زمستان جاری طالبان مسلح به سه نوع سلاح های جدید و قوی که شامل توپ های ۸۲، سلاح های شب بین و توپ های زمین به زمین میباشد، دست یافته اند.

مقامهای امنیتی فراه، علت قوی شدن طالبان مسلح را در این اواخر، دست یافتن آنها به این نوع سلاح ها قوی عنوان میکند، که تاکنون حتی نیروهای امنیتی ولایت فراه به آن دسترسی ندارند.

توریالی عبدیانی قوماندان امنیه فراه گفت: از میان این سلاح ها دو نوع اسلحه بسیار خطرناک است، که یکی آن توپ های ۸۲ است، که با استعمال آن پوسته های امنیتی به آسانی تخریب میگردد، و نوع دیگر آن سلاح های شب بین است، که در موقع شب مخالفان مسلح دولت توسط آن نیروهای امنیتی را در پوسته ها مورد هدف قرار میدهند.

از سوی دیگر محمد آصف ننگ والی فراه نیز از رسیدن این سه نوع سلاح های خطرناک به دسترس طالبان مسلح نگران هست.

والی فراه می گوید: این اسلحه قوی و تجهیزات نظامی که به طالبان مسلح رسیده است، ساخت کشور روسیه میباشد، چون بگفته او در بعضی عملیات های که این سلاح های طالبان مسلح به دست نیروهای امنیتی افتاده اند ساخت کشور روسیه بوده است.

در همین حال عبدالصمد صالحی یک تن از اعضای شورای ولایتی فراه می گوید: ولایت فراه در حال حاضر با بحران بزرگ امنیتی روبرو است، و بگفته او مقامهای محلی فراه و دولت مرکزی باید بگونه جدی در مورد بهبود وضع امنیتی فراه دست بکار شوند.

این در حالیست که افزایش نا امنی ها و گسترش فعالیت های مسلحانه مخالفان مسلح دولت در فراه، پای ناتو را نیز دوباره به این ولایت کشانیده است، و بگفته مقامهای محلی این ولایت، آنها همراه با نیروهای ناتو عملیات مشترک را بر ضد طالبان مسلح در فراه آغاز کرده اند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top