مقامهای کشور هندوستان: هیچ وقت افغانستان و مردم این کشور را تنها نمیگذاریم

مقامهای کشورهندوستان میگویند: هیچ امکان ندارد که افغانستان میدان رقابت میان هند و پاکستان قرار بگیرد. سلمان خورشید وزیر خارجه پیشین هندوستان که به منظور اشتراک درکنفرانس گفتگوهای امنیتی به ولایت هرات سفرکرده است، به گزارشگرمان گفت که کشورما هیچگاه نمیخواهد که خودرا درجنگهای داخلی افغانستان شریک بسازد و ما همواره درپی حمایت و آوردن صلح دراین افغانستان میباشیم. از سوی هم سفیرکبیر کشورهندوستان درافغانستان از حمایت های دراز مدت کشوراز مردم افغانستان خبرمیدهد.

در حالیکه حضور نیرو های امریکایی در افغانستان نسبت به سالهای قبل کمرنگ شده است، اما مقامهای هندوستان میگویند: در بازسازی افغانستان میلیارد ها دالر مصرف کرده اند، و درآینده نیز مردم افغانستان را تنها نخواهند گذاشت.1

درضیافتی که شب گذشته به میزبانی کنسولگری کشورهندوستان درهرات ترتیب یافته بود، سلمان خورشیدی وزیر خارجه پیشین کشورهندوستان گفت:استراتژی هند در مناسباتش با افغانستان همیشه بر مبنای همکاری با دولت‌های بر سرِ قدرت در کابل به استثنای حکومت طالبان، استوار بوده است ودرآینده نیز این کشور افغانستان را حمایت خواهد کرد.

وی افزود: هندوستان هیچگاه نمیخواهد که افغانستان میدان رقابت ها میان آن کشور و پاکستان باشد و هندوستان خود توانایی حل هرگونه مشکلی با پاکستان را دارد.

به گفته ی او: کشورهندوستان در تمام عرصه ها در کنار افغانستان است و برای آرامش، پیشرفت و آوردن صلح برای مردم این کشور تلاش میکند.

“من به شما اطمینان میدهم که ما هیچ وقت نمیخواهیم خودرا در جنگ های داخلی شریک بسازیم، ما به عنوان کشوردوست همیشه در کنار افغانستان ایستاده هستیم و زمانیکه از طرف برخی کشورهای کمک کننده افغانستان خبرداده شده که زمان آن رسیده که افغانستان را ترک کنند، ما گفتیم که ما همیشه درکنار این کشورخواهیم بود.”

از سوی هم سفیرکبیر کشورهندوستان درکابل نیز از ادامه ی همکاری های کشور با مردم افغانستان خبرمیدهد.

امرسینا سفیرکبیر کشورهندوستان درکابل میگوید: دهلی می خواهد از طریق بندر چابهار ایران، نقش مهمی در منطقه داشته باشد. این پروژه که تا یک سال دیگر افتتاح خواهد شد، یک فرصت خوب برای افغانستان است و سفیر کبیرهندوستان درتهران نیز برای همکاری با تجار افغانستان نیزتلاش خواهد کرد.

“یکی از راه های موثر تجارت برای تاجران افغانستان بخصوص تجارحوزه غرب، بندر چاه بهار ایران میباشد، که درآخر سال 2016 به بهره برداری میرسد و سفیرکبیر هندوستان درتهران تلاش خواهد کرد تا سهولت های را درقسمت تجارت هندوستان وافغانستان بوجود بیاورد.”

درهمین حال شماری ازکارشناسان میگویند: روابط افغانستان با دو کشور هند و پاکستان که خصومت سنتی و تاریخی میانِ خود دارند، همواره چالش‌آفرین و پُر از سود و زیان بوده است.

به گفته ی آنان: همچنان در بخش های اقتصادی هم هند و افغانستان می خواهند، روابط شان را گسترش دهند که این کار هم برای پاکستان منفعت نمی آورد.

آنان بدین باورند که نقش و دیپلوماسی توسعه یی هند در افغانستان، اهداف برخی حملات هم قرار گرفته است.

در جریان نزدیکه به 14 سال گذشته، سفارت هند در افغانستان و کنسولگری های آن کشور در برخی ولایات از جمله هرات چندین بار هدف بمب گذاری، انفجار وحملات گروهی قرار گرفته است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top