مقاهای وزارت معادن کشور از شروع کار پایپ گذاری پروژه ی تاپی درسال 2017 خبر میدهند

کارپایپ گذاری خط انتقال لوله گاز از ترکمنستان به کشورهای پاکستان و هندوستان از خاک افغانستان در سال 2017 میلادی آغاز میشود. وزیر معادن و پطرولیم در نشست آگاهی دهی پروژه تاپی در هرات میگوید: قرار است به همین زودی ها پولیس ویژه ای در چوکات وزارت داخله به هدف تامین امنیت خط لوله گاز و ماین روبی ساحات تحت پوشش این لوله آغاز شود. به گفته مسئولان وزارت معادن و پطرولیم با کشور ترکمنستان توافق شده تا همه کارگران پروژه تاپی در خاک افغانستان از کارگران این کشور استخدام شوند. وی همچنان میگوید: از هشت هزار میلیون دالر کل پول پروژه تاپی، 40 درصد آن سهم افغانستان میگردد.

وزرات معادن و پطرولیم ازپروژه بین المنطقوی تاپی به عنوان دهلیز اقتصادی یاد نموده از آغاز بکارهمزمان پروژه های خط آهن، انتقال برق به پاکستان و انتقال لوله موازی گاز از مسیر انتقال لوله گاز تاپی خبر میدهد.Picture2

داکتر داوود شاه صبا وزیر معادن و پطرولیم در سفر به هرات در نشست آگاهی دهی تاپی در جمع متنفذین و بزرگان قومی میگوید: از چندی بدینسو هماهنگی های امنیتی و بررسی های زیست محیطی مسیر تاپی آغاز شده و قرار است در سال 2017 میلادی کار عملی پایپ گذاری بصورت همزمان در چهار کشورشروع شود.

به گفته اقای صبا با شروع کار پروژه تاپی هزارن فرصت شغلی جدید در افغانستان آغاز خواهد شد که بیشتر این کارگران از اهالی مناطقی استخدام میشوند، که خط لوله گاز از آنجا عبور میکند.

او میگوید: در آینده نزدیک دفتر تاپی در هرات زیرنظر مقام های محلی این ولایت رسما گشایش می یابد.

وی افزود: منفعت افغانستان از پروژه تاپی سالانه 400 ملیون دالر از بابت حق ترانزیت لوله گاز است و همچنان افغانستان میتواند در ده سال نخست سالانه 500 ملیون متر مکعب گاز، در ده سال دوم سالانه یک ملیارد متر مکعب و در ده سال سوم سالانه یک نیم ملیارد متر مکعب گاز از کشور ترکمنستان خریداری کند.

در همین حال مسئولان شماری از ولسوالی های هرات که قرار است لوله گاز تاپی از آن مناطق عبور کند با اعلام پشتیبانی از این پروژه بزرگ اقتصادی از وزارت معادن خواستار استملاک زمینهایی اند که تحت پوشش این پروژه قرار میگیرد.

تاپی(TAPI) یکی از بزرگترین پروژه سود آور برای چهار کشور افغانستان ترکمنستان ،هند و پاکستان است. در این پروژه دولت افغانستان با سرمایه ابتدایی مبلغ 5میلون دالر سهم 25% را دارد، البته با توجه به این که تمامی جناح های سهیم دراین شرکت دارای سهم یکسان 25 % میباشد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top