ملا عبدالمنان نیازی معاون سیاسی گروه طالبان: کشور های روسیه، ایران و پاکستان در امور داخلی افغانستان مداخله میکنند

پس از نشر خبر کشته شدن ملا یعقوب فرزند ملا محمد عمر که عضو شورای رهبری طالبان، در پاکستان می‌باشد، تنش ها میان دو گروه از طالبان در حوزه غرب از سر گرفت.

در تازه ترین مورد درگیری میان خودی بین طالبان در ولایت هرات، 14 تن از افراد هردو طرف کشته و 16 تن زخمی شده اند.

دفتر مطبوعاتی اداره ی محلی هرات با نشر خبرنامه ی گفته است، که این درگیری روز سه شنبه به مدت چندین ساعت در قریه جات لنگر و اورایین ادامه داشت، که درنتیجه یازده تن از افراد ملاهبت الله کشته و ده تن دیگر زخمی گردیده اند.

به نقل از خبرنامه آمده است که همچنان سه تن ازافراد  ملاننگیالی دراین جنگ کشته و شش تن دیگر زخمی شده اند.

گفته میشود: درجریان این درگیری خسارات هنگفتی به دوطرف وارد شده و یک تانک هاموی و یک دیپوی مهمات مربوط افراد ملاهبت الله حریق و از بین رفته است.

محی الدین نوری سرپرست مقام ولایت هرات، نیز با تائید این موضوع ميگويد: اراده ی قوی نیروهای مشترک امنیتی مبنی بر سرکوب مخالفان مسلح دولت وجود داشته و در حال حاضر در چندین ولسوالی هرات، عملیات های تصفویوی نیروهای مشترک امنیتی جریان دارد.

از سوی هم شماری از باشنده گان هرات بدین باورند، که رهبران طالبان در خارج از کشور به سر میبرند و طالبان را در داخل افغانستان به جنگ تشویق و مدیریت میکنند.

آنان تاکید دارند که پس از فوت ملا محمد عمر رهبرگروه طالبان، افراد طالبان به گروه های مختلف تجزیه شده و در گذشته نیز درگیری متواتر میان طالبان شاخه ی ملا هیئبت الله و ملا رسول، تلفان سنگینی را بر این گروه وارد کرده است.

به باور آنان: در صورت واقیعت ترور ملا یعقوب فرزند ملا محمد عمر، اختلاف میان گروه های وابسته به ملاهئیبت الله و ملا رسول شدت خواهد یافت و دولت افغانستان باید از این فرصت برای وادار کردن، طالبان به مذاکرات صلح استفاده نماید.

از سوی هم شماری از کار شناسان امور میگویند: که دخالت کشورهای های همسایه مخصوصآ کشورهای روسیه، ایران و پاکستان باعث شده است، تا طالبان در مذاکرات صلح افغانستان به سردرگمی دچار شوند.

آنان میگویند: طالبان امروز، بیشتر از هرزمانی علاقه مند صلح و مذاکره با دولت افغانستان هستند، اما کشورهای روسیه، ایران و پاکستان تلاش میکنند، تا مانع صلح نمودن طالبان با دولت افغانستان شوند.

از سوی هم ملا عبدالمنان نیازی معاون سیاسی طالبان شاخه ی ملا رسول در پیام صوتی خطاب به کشورهای روسیه، ایران و پاکستان گفته است، که طالبان افغان به حمایت بیرونی ها نیازی ندارند و در صورت بیرون شدن نیروهای خارجی از کشور، آنها به مذاکرات بین الافغانی برای آوردن صلح با دولت افغانستان اقدام خواهند کرد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top