ميزان علاقه مندي خانمها به حرفه راننده گي درهرات رو به افزايش است

طي سال روان ميزان علاقه مندي خانم به حرفه راننده گي درولايت هرات 33 درصد افزايش يافته است، خانم ها در هرات در حالی به رانندگی روی آورده‌اند که این کار به عنوان پدیده‌ی مردانه در جامعه تلقي شده و اکثر مردان دراين مورد حساسیت و واکنش نشان مي‌دهند. شماری از خانم های راننده دراين ولايت به این باورند هر چند برخی  مردم به رانندگي زنان به ديده حقارت مي‌نگرند اما آنان توانسته اند با مبارزه و استقامت جايگاه خود را تثبيت نمايند. مسئولان مراكزآموزش راننده گي دراين ولايت ميگويند: بانوان هرات درحال حاضرهیچ گونه مشکلی هنگام گرفتن جواز راننده گی ندارند و هنگام راننده گی نیز نسبت به مردان بیشتر در صدد رعایت قوانین ترافیکی هستند.

شماري ازخانواده ها وبه ویژه دختران راننده گی را حق اجتماعی خود دانسته وآن را یک سهولت برای کارهای دفتری وتحصیل خود می دانند.

طي سال روان درولايت هرات ، ميزان علاقه مندي خانم ها به حرفه راننده گي نسبت به يك سال قبل 33 درصد افزايش داشته است.

شماري ازاين خانمها روی آوردن زنان به راننده گی را یک فرصت خوب برای خانم ها خوانده می گویند: راننده گی برای زنان عیب نبوده بلکه نشانه توانایی زنان در اجتماع است.

آنان ميگويند: اگر چه رانندگان مرد در هنگام رانندگی زنان به یک دید تمسخرآمیز می‌نگرند، اما با آن هم آنها توانسته اند با این چالش مبارزه کنند و روحیه خود را از دست ندهند.

ازسوي ديگر: فضل احمد اميري مسئول آموزشگاه راننده گي رفعت نوين ميگويد: این آموزشگاه با همكاري مديريت ترافيك هرات، زنان علاقه مند را در حرفه اي راننده گی به صورت كامل آموزش می دهد.

او گفت: درسه دوره آموزشي این برنامه كه زیر نظر مدیریت ترافیک هرات انجام می شود. طي سال روان براي 79  نفر ازخانمها به صورت جدی مقررات ترافیکی و راننده گی آموزش داده شده است ودربرنامه دوم نیز 180 نفر دیگر را زیر پوشش آموزش قرار داده و اين برنامه جریان دارد.

درهمين حال امين الله ميهن يار مديرترافيك ولايت هرات ميگويد: رانندگی زنان در ولايت هرات درحال رشد است و ازاول سال جاری برای79  تن از خانم های كه در كورس های آموزش رانندگي مديريت ترافيك هرات، قوانين راهنمايي و رانندگي را فرا گرفته اند جواز رانندگي توزيع شده است، درحاليكه اين رقم درسال قبل به 31 تن ميرسد.

وي افزود: ضمن اينكه خانمها بايد متوجه رعايت حجاب شرعي خود دروقت راننده گي باشند، اما مسئولين ترافيك هرات هرگاه متخلفيني را مشاهده كنند كه با خانمها دروقت راننده گي بدررفتاري يا تمسخرميكند، باوي برخورد جدي وقانوني مينمايند.

مديرترافيك ولايت هرات درحالی از افزایش زنان به راننده گی سخن می گوید: که شماری از مردم، راننده گی زنان ودختران را درفرهنگ افغانی یک ننگ دانسته و آن را خلاف عنعنات ملی می دانند.

گفتنی است که زنان ودختران جوان پس از سقوط رژیم طالبان و گذشت ده سال از روند دموکراسی درافغانستان نه تنها با مشکل راننده گی رو به رو بوده بلکه با تبعیضات جنسی، تجاوز مردان، عنعنات ناپسند جامعه، خود سوزی ها، فرارازمنزل وازدواج های اجباری روبه روهستند.

شماري ازآگاهان نيز ميگويند: با توجه به شرایط فعلی افغانستان، جامعه ما نیازمند وجود زنان حرفوی و باسواد می باشد، چرا که ظرفیت سازی سهم گیری زنان در عرصه مختلف باعث ترقی و پیشرفت کشورمی شود.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top