ناچیز خوانده شدن رضایت مردم از نماینده گان پارلمان، در نتیجه ی یک نظری سنجی آنلاین

برای نخستین‌بار در افغانستان یک نظرسنجی آنلاین با هدف سنجش میزان رضایت مردم از نمایندگان مجلس برگزار شد. نتیجه این نظر سنجی آنلاین نشان می دهد که میزان رضایت مردم افغانستان از نماینده های پارلمان ناچیز است. در این نظرسنجی که از سوی مجله انترنتی هفت‌قلم و انستیتوت تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای افغانستان با همکاری فنی – تنخنیکی شرکت افغان‌هاست برگزار شد، نزدیک به هشتاد هزار نفر اشتراک کردند.

این نظر سنجی از طریق آنلاین در سراسر افغانستان راه اندازی شده بود، که تمام نمایندگان مجلس از 34 ولایت کشور به علاوه بخش کوچی‌ها را شامل میشد.

برگزار کننده های این نظر سنجی می گویند که بیشترین رضایت مندی اشتراک کننده ها از نماینده های زن در ولسی جرگه بوده است.

سید وحید پیمان مسئوول سایت هفت قلم گفت: در این نظر سنجی 78 هزار و 165 تن اشتراک کرده بودند، که 58 هزارت و440 تن ازآقایان و 19 هزارت و 725 تن خانم‌ها به نمایندگان مجلس در 34 ولایت افغانستان به علاوه کوچی‌ها رای دادند.

این نخستین باری بود که انستیتیوت تحقیقات و مطالعات رسانه ای افغانستان و مجله هفت قلم نظر سنجی آنلاین را در مورد میزان رضایت مردم افغانستان از نماینده های پارلمان راه اندازی کرده است.

در 9 ولایت افغانستان، نمایندگان بانو در صدر قرار گرفتند، یعنی بیشترین میزان رضایت را از بانوان داشتند.

ارزگان – بادغیس –  بدخشان – نیمروز – زابل – پنجشیر- کندهار – هلمند – نورستان و  لغمان ولایت‌هایی هستند که بیشترین آرا را در آن وکلای بانو از آن خود کردند.

در این نظرسنجی 1 هزار و 165 تن گفته‌ اند که هیچ ‌دیدگاهی در مورد نمایندگان خود ندارند.

سید وحید پیمان مسئوول سایت هفت قلم می گوید: مردم در هرات، کابل، تخار و بدخشان و بلخ به ترتیب بیشترین استقبال از این نظرسنجی را کردند که نشان‌دهنده دسترسی بیشتر مردم به انترنت در این ولایت ها است  و در زابل و نورستان کمترین استقبال صورت گرفت.

وی افزود: آنچه که نتیجه این نظرسنجی آنلاین نشان میدهد، میزان رضایت مردم افغانستان از نماینده های ولسی جرگه بسیار اندک است.

به گفته ی وحید پیمان: از هر ولایت از چهار تا پنج نماینده رای مناسب به دست آوردند و رای دیگران اندک است.

فیصل کریمی رئیس انستیتیوت تحقیقات و مطالعات رسانه ای افغانستان هدف از برگزاری این نظرسنجی را، مشخص ساختن میزان رضایت مردم از اعضای ولسی جرگه و ترویج دموکراسی دیجیتالی در کشور میخواند.

بیشترین میزان رضایت مندی اشتراک کننده ها در این نظرسنجی از نماینده های زن در پارلمان بوده است، که در یازده ولایت زنان مقام اول را گرفتند و در بیشتر ولایت های دیگر مقام دوم و سوم را این زنان بودند که به است آوردند.

از سوی دیگر برگزارکننده های این نظرسنجی آنلاین تاکید می ورزند که این روند از طریق یک سیستم معیاری و معتبر انجام شده و از هر نوع تقلب احتمالی جلوگیری شده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top