نشستِ به منظور پیدا کردن راه حل چالش‌های حقوق‌بشری خبرنگاران و فعالان مدنی

کمیته مصئونیت خبرنگاران در حوزه‌غرب کشور به مناسبت دهم دسامبر روز جهانی حقوق‌بشر محفلِ را ترتیب داده که در آن چالش‌ها و راه‌کارهای حقوق‌بشری خبرنگاران و فعالان‌مدنی ارزیابی گردید.

همایون نظری مسوولان کمیته مصئونیت خبرنگاران در غرب افغانستان می‌گوید در این اواخر نوع خشونت در برابر خبرنگاران و فعالان مدنی تغییر کرده است.

او گفت نبود مصوونیت کاری و امنیتی در میان خبرنگاران و فعالان مدنی از جمله عوامل است که سبب افزایش خشونت‌ها شده و این نوع خشونت‎ها نقض سریع حقوق‌بشر است.

از سوی‌هم عبدالقادر رحیمی رییس کمیسیون حقوق‌بشر در حوزه‌غرب می‌گوید هنوز زورگویی، عدم تطبیق قانون و سوی استفاده در جهت نقض حقوق‌بشر در کشور وجود دارد.

وی گفت حکومت وظیفه تامین حقوق‌بشری شهروندان را دارد اما تاکنون نتوانسته است در انجام این وظیفه‌اش موفق باشد.

درهمین‌حال شماری از فعالان مدنی در ولایت هرات از نقض حقوق‌بشری شهروندان در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند.

سیداشرف سادات فعال مدنی در هرات می‌گوید واژه به‎‌نام حقوق بشر در نزد شهروندان جایگاهی ندارد و شهروندان خود نیز در نقض حقوق‎بشری یک دیگر، گام برمی‌دارند.

اما محی‌الدین نوری معاون مالی و اداری مقام ولایت هرات می‌گوید متاسفانه تا اکنون تفکیک میان فعالیت‌های اداره سارنوالی و فعالان مدنی به وجود نیامده است.

او گفت اداره محلی هرات همواره تلاش کرده است تا با خبرنگاران و فعالان مدنی رابطه نیک داشته و خود را ملزم به پی‌گیری دوسیه‌های خشونت در برابر این قشر از جامعه می‌داند.

در دهم دسامبر سال 1948 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل اعلامیه جهانی حقوق‌بشر را به تصویب رساند که از آن زمان به بعد از این روز در تمام کشورهای تجلیل صورت می‌گیرد.

گزارش: نذیر ایوبی

ویرایش: پدرام قاضی‌زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top