نهادهای حامی خبرنگاران: مخالفان‌مسلح دولت به قوانین جنگی اعتنای ندارند

نهادهای حامی رسانه‌ها در حوزه‌غرب کشور حمله بر جان خبرنگاران از سوی گروه‌های مسلح مخالف دولت را به شدت تقبیح کرده و این اعمال را یک جنایت جنگی عنوان می‌کنند.

این نهادها مراسم دعا خوانی و گذاشتن گل به پای عکس‌های جان باخته‌گان حادثه‌ای روز دوشنبه کابل برگزار کرده و از خداوند طلب شفا برای زخمی شده‌گان این رویداد کردند.

گذاشتن گُل به پای عکس‌های جان باخته‌گان حمله دوشنبه

همایون نظری مسوول کمیته مصونیت خبرنگاران در حوزه‌غرب می‌گوید حمله‌ای دیروز بالای خبرنگاران نشان داد که گروه‌های مسلح مخالف دولت هیچ اعتنای به قوانین جنگی ندارند.

آقای نظری تاکید داشت که مطابق پیش‌بینی‌های فدارسیون رسانه‌ها امسال یک‌سال خونین برای خبرنگاران خواهد بود، اکنون نیز این پیش‌بینی به حقیقت تبدیل شده است.

نظری با انتقاد تُند از حکومت گفت که مقام‌های حکومت هیچ برنامه‌ای برای امنیت جانی خبرنگاران ندارند و همواره برنامه‌های شان روی کاغذ بود.

از سوی‌هم فرهاد جویا خبرنگار تلویزیون یک در حوزه‌غرب که دو هم‌کارش در حادثه خونین دیروز جان باختند، می‌گوید در حادثه دوشنبه، ما ضعف نیروهای امنیتی و دستگاه استبخاراتی کشور را دیدیم.

فرهاد می‌گوید گروه داعش به صورت علنی جنگ بر علیه خبرنگاران را اعلام کرده است و حالا اگر حکومت می‌خواهد صدای آزادی بیان خفه نگردد، باید تدابیر جدی امنیتی در برابر خبرنگاران را بگیرد.

با این‌حال نهاد نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان با پخش خبرنامه‌ای از حکومت خواسته تا دهم ثور را به نام روز قربانیان آزادی بیان درج تقویم کشور نماید.

قابل ذکر است که در دو حمله‎ای پی‌هم دیروز (دوشنبه) نُه خبرنگار و کارمندان رسانه‌ها در کابل جان باخته و هفت‌تن دیگر زخمی شده اند که اکنون وضعیت سه تن وخیم است.

پس از این رویداد عصر همین روز نیز یک خبرنگار دیگر در ولایت خوست از سوی افراد موتورسایکل سوار ترور شد.

داعش مسوولیت این رویدادها را پذیرفته است.

کانال تلگرام کهندژ

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top