نگرانی‌ها از اخراج اجباری افغان‌ها از ایران

روزانه بین چهارصد الی پنج‌صد مهاجر از مرز اسلام‌قلعه ولایت هرات اخراج می‌شوند که این رقم در مرز ولایت نیمروز بین یک‌هزار الی یک‌هزار و پنج‌صد تن می‌‎رسد.

در تحقیق که از سوی خبرگزاری کهندژ انجام شده است نشان می‌دهد که در دو ماه گذشته حدود بیست‌هزار مهاجر کارگر افغان از مرز اسلام‌قلعه به شکل اجباری اخراج شده اند.

معین صوفیا قادری آمر امور مهاجرین در مرز اسلام‌قلعه هرات می‌گوید درمیان اخراج شده‌گان اجباری، برخی موارد حتی کسانیکه پاسپورت و یا سند قانونی هم داشته اند نیز شامل می‌باشند.

او گفت  هم‌اکنون روزانه بین 450 الی 500 مهاجر افغان به شکل اجباری از ایران اخراج می‌شوند.

در همین حال حاجی گل صافی رییس اداره امور مهاجرین ولایت نیمروز در یک صحبت با خبرگزاری کهندژ گفت روزانه بین یک‌هزار الی یک‌هزار و پنج‌صد شهروند افغان از طریق ولسوالی چهاربرجک این ولایت اخرج می‌شوند.

او گفت بیشتر مهاجران پس از اخراج با مشکلات فراوانِ دچار می‌شوند و تاکید نمود که چندی پیش بر اثر تیراندازی سربازان ایرانی در مرز این ولایت یک مرد کشته و یک دختر سه ساله همراه با یک زن و یک مرد دیگر زخمی شده اند.

مسوولان اداره مهاجرین هر دو ولایت یکی از نگرانی‌های اصلی‌شان اخراج مهاجرین بدون سرپرست عنوان می‌کنند و می‌گویند در میان اخراج شده‌گان شماری از زنان و کودکان نیز شامل هستند.

رقم اخراج شده‌گان بدون سرپرست در ولایت نیمروز بین 30 الی 40 نفر در روز می‌رسد.

اما شماری از مهاجرین اخراج شده از مشکلات فراوان‌شان در ایران سخن می‌زنند و می‌گویند عدم پرداخت حقوق کارگری‌شان از سوی کار فرمایان یکی از چالش‌های اصلی آنان است.

محمدعلی یک‌تن از اخراج شده‌گان می‌گوید پس از چندین ماه کار وقتی طالب حقوق ماهوار خویش از کارفرما می‌شود، صاحب کار به پولیس تماس گرفته و پولیس پس از شکنجه، آزار و اذیت در اردوگاه‌ها، بدون اینکه حقوق‌شان را پرداخت کنند، آنان را رد مرز می‌نمایند.

یک‌تن دیگر از اخراج شده‌گان گفت با آنکه شماری از افغان‌ها مدارک لازم را نیز دارند اما به محض شناسایی از سوی پولیس، آنان را اخراج می‌کنند.

اخراج شده‌گان تاکید دارند که حکومت باید توسط اداره‎های مربوط خویش با مقام‌های ایرانی وارد گفتگو شده تا چالش‌های موجود حل گردد.

این افراد می‌گویند اگر دولت به آنان زمینه‌ای کار را فراهم سازد، هیچ‌گاهی به کشور های دیگر نخواهند رفت و با دستانَ خود کشورشان را آباد می‌سازند.

هر چند تلاش کردیم تا دیدگاه مقام‌های کنسولگری ایران را در این مورد داشته باشیم اما موفق به این کار نشدیم.

در همین‌حال جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات بدون اینکه چالش‌های موجود در برابر مهاجرین را بپذیرد می‌گوید که تلاش می‌کنند تا با مقام‌های ایرانی در این مورد گفتگو کنند.

آقای فرهاد افزود که اداره محلی هرات تمام تلاش‌اش را انجام می‌دهد تا سهولت‌های زیادی را برای مهاجرین فراهم سازد.

در این میان شماری از نهادهای خارجی و داخلی همه ساله با فرا رسیدن فصل سرما مقدارِ البسه و مواد غذایی برای مهاجرین و بی‌جا شده‌گان داخلی توزیع می‌کنند اما آگاهان امور این کار را بسنده نمی‌دانند.

با آنکه رقم درشتِ از افغان‌ها همه روزه از ایران اخراج می‌شوند اما هنوز هم موج بزرگِ از افغان‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود کار، کشورشان را ترک کرده و به کشورهای همسایه مهاجرت می‌کنند.

گزارش: نذیر ایوبی

ویرایش: پدرام قاضی‌زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top