نگرانی اداره اطلاعات و فرهنگ هرات از ساخت و ساز بیرویه در اطراف اماکن باستانی

مسولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات میگویند به دلیل بی توجه ای اداره شاروالی هرات, ساخت و ساز تعمیرهای بلندمنزل در اطراف اماکن باستانی در این ولایت افزایش یافته که این خود هرات را از شامل شدن در لست میراثهای فرهنگی جهان دور خواهد ساخت.

M2U04430

آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات میگوید با اینکه در جریان سالهای گذشته تلاشهای زیادی به منظور جلوگیری از ساخت و ساز بی رویه در اطراف شهر قدیم هرات صورت گرفته اما در سال 1393 میزان ساخت و سازها در این ساحات به صورت چشمگیر افزایش یافته است.

وی افزود بیتوجه ای شاروالی مبنی برعدم جلوگیری از اراعه نقشه ساختمانهای بلند منزل برای متقاضیان در ساحات ممنوعه استانی یکی از عوامل عمده این چالش بزرگ میباشد.

آقای رئوفیان هشدار میدهد در صورتیکه این روند همچنان ادامه یابد, هرات از شامل شدن در لیست میراثهای فرهنگی جهان باز خواهد ماند.

با این همه رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات گفت که یک لیست 9 نفری از افرادی را که اقدام به ساخت بلند منزل در اطراف اماکن باستانی ولایت هرات نموده اند را به اداره سارنوالی هرات معرفی کرده اند.

در همین حال عبدالحمد فقیریار سرپرست اداره شاروالی هرات میگوید در خلق این چالش تنها شاروالی مقصر نبوده بلکه تمامی ادارات ذیربط به شمول اداره اطلاعات و فرهنگ سهیم هستند.

وی افزود نبود یک پلان درست و منظم در طی سالهای گذشته به منظور ساخت و سازها در هرات یکی از عوامل دیگر این قضیه میباشد.

سرپرست اداره شاروالی هرات میگوید دولت باید یک راه اساسی و مناسب را برای آن عده از کسانی که میخواهند در مناطق تاریخی اقدام به ساخت تعمیرهای بلندمنزل نمایند برنامه ریزی نماید تا باشد از پیشروی این روند جلوگیری گردد.

هرات در غرب افغانستان از جمله ولایات باستانی در این کشور محسوب میشود که با داشتن صدها آبده تاریخی و مکان باستانی کاندید در لیست میراثهای فرهنگی جهان میباشد.

گزارش: شعیب تنها شکران

ادیت: پدرام قاضی زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top