نگرانی باشنده گان هرات از افزایش ترور های مسلحانه در این ولایت

مجمع مشورتی هرات نسبت به افزایش ترورهای اخیر درهرات واکنش نشان داده میگویند: در جریان سال جاری حدود ۳۰۰ تن درهرات ترور شدند، که ۵۰ تن آنها جان باخته اند. اعضای این مجمع ازحکومت میخواهند که در قسمت تامین امنیت هرات بصورت جدی توجه نماید. با این حال مسئوولان امنیتی میگویند: طی یکماه گذشته ۲۷۰ تن را به اتهام جرم های مختلف جنایی بازداشت کرده اند، که تروریستان مسلح نیزشامل افراد، دستگیر شده هستند.

موجی از ترورهای مسلحانه در هرات انتقادهای تند اعضای مجمع مشورتی این ولایت را به همراه داشته است.

بزرگان، موی سفیدان وشماری از وکلای گذر گردهم آمده اند و از وضعیت کنونی شهر هرات نگران هستند.

اعضای مجمع مشورتی میگویند، حکومت مرکزی در قسمت تامین امنیت هرات توجه ندارد و هر روزه شاهد ترور افراد ملکی ونظامی دراین ولایت هستند.

کبیر احمد ایثار سخنگوی این مجمع گفته طی سال جاری ۳۰۰ تن در هرات ترورشدند، که ۵۰ تن آنها جان باختند.

شماری از شرکت کننده گان در این نشست نیز میگویند، بارها صدای اعتراض خود را نسبت به افزایش ترورهای مسلحانه درسطح شهربلند کرده اند، اما حکومت مرکزی دراین زمینه بی توجه بوده است.

وکلای گذر دراین نشست میگویند، ترورهای زنجیره ای در شهر هرات باعث رعب و وحشت شده است و این وضعیت نگران کننده است.

از سوی دیگر پولیس هرات میگوید: در بیشتر موارد عاملین رویدادهای تروریستی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

عبدالاحد ولیزاده سخنگوی پولیس این ولایت پافشاری دارد که ارگان های کشفی و استخباراتی کار میکنند و باندهای اصلی که ترورها را سازماندهی میکنند پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در تازه ترین مورد پولیس هرات یک باند تروریستی را دراین ولایت بازداشت کرده است.

طی دو، سه هفته اخیر رویدادهای تروریستی درسطح شهر باعث نگرانی شهروندان هرات شده است.

با آنکه پولیس خیلی ها را به اتهام حملات تروریستی بازداشت کرده است، اما مردم نگران این هستند که با گرم شدن هوا این حملات درسطح شهر افزایش پیدا نکند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top