نگرانی از افزایش واقعات خودکشی در ولایت هرات

مسئولان شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر حوزه غرب کشور در یک تحقیق دوماهه دریافتند که آمار واقعات خودکشی در ولایت هرات امسال نسبت به سال گذشته افزایش چشم گیر را نشان میدهد.

عزیزه خیراندیش مسئوول شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر در ولایت هرات میگوید: بیشترین آمار واقعات خودکشی در ولایت هرات مربوط به خانمها  میباشد.picture1

وی افزود: شماری از مردان نیز امسال در ولایت هرات اقدام به خودکشی نموده که اکثریت شان جان خود را از دست دادند.

بنا به اظهارات وی: این تحقیق بیانگر آن است که حلق آویز کردن، خوردن مواد زهری و خودسوزی از انواع مهم واقعات خودکشی در هرات میباشد.

در همین حال ناصر فوشنجی رئیس شفاخانه حوزوی هرات میگوید: درجریان سال جاری، 12 واقعه حلق آویز، 6 واقعه خوردن دواهای مسموم کننده و 10 واقعه خودسوزی در این شفاخانه به ثبت رسیده که 90 فیصد شان را خانمها تشکیل میدهند.

وی افزود: این آمار خودکشی نسبت به سال گذشته در ولایت هرات افزایش را نشان میدهد.

از طرف دیگر مسئوولان اداره امور زنان هرات اما آمار خودکشی بانوان در هشت ماه در این ولایت را، ده تن میخوانند.

محبوبه جمشیدی رئیس امور زنان ولایت هرات گفت: فقر اقتصادی، اعتیاد به مواد مخدر و حاکم بودن نظام مرد سالاری در جامعه از عوامل عمده واقعات خودکشی در هرات محسوب میشود.

از سوی هم حال افزایش خودکشی جوانان در هرات نگرانی های جدی را در پی داشته است.

علی احمد کاوه استاد روانشناسی در هرات میگوید: باید جلو فشارهای روانی و خشونت ها در برابر جوانان گرفته شود، اما او ادامه این وضعیت را تکان دهنده میخواند.

شماری دیگر از کارشناسان امور نیز تاکید میکنند که نهادهای حمایت کننده از حقوق زنان و فعالین حقوق بشری باید برنامه های موثری را پیرامون آگاهی دهی مردم در سطح شهر و ولسوالیها راه اندازی نمایند تا در آینده واقعات خودکشی در ولایت هرات کاهش یابد.

براساس تحقیقات شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر حوزه غرب کشور، روزانه پنج تن در هرات اقدام به خودکشی میکنند، که بیشتر شان خانم ها هستند.

عوامل اقدام به خودکشی درهرات همواره از سوی مسئوولان فقر، بیسوادی، خشونت های خانواده گی، ازدواج های اجباری و زیر سن عنوان میشود که این روند نگرانی های باشنده گان هرات را درپی داشته است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top