نگرانی از حضور گروه داعش در ولایت فراه

همزمان با نشر گزارش ها از حضور افراد گروه داعشدر برخی از نقاط افغانستان، نماینده گان مردم در شورای ولایتی فراه از حضورافراد این گروه درآن ولایت ابراز نگرانی می کنند و خواهان برخورد جدی دولت با این گروه میباشند. ازسوی هم مقامهای محلی درولایت فراه ضمن تائید حضور گروه داعش درآن ولایت میگویند: درحال حاضر عملیتات های پاکسازی درچندین نقطه این ولایت راه اندازی شده است و نيروهاي امنیتی مصمم هستند تا هيچ گونه فرد داعشي نتواند انگيزه اي براي تحرك در آن ولایت را داشته باشد.

شماری از نماینده گان مردم در شورای ولایتی فراه میگویند: در حالیکه گزارش های متعددی از حضور گروه داعش در آن ولایت به نشر رسیده، خاموشی دولت و نهاد های امنیتی در این مورد بالای روحیه مردم تاثیر منفی به جا گذاشته و مردم را نگران کرده است.فراه فراه

فرید بختوررئیس شورای ولایتی فراه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار مان گفت: افراد داعش در برخی ولسوالی های فراه وهلمند حضور پیدا کرده اند و درحال سربازگیری هستند.

وی افزود: با اینکه درابتدا شمار افراد این گروه به 70 تن میرسید، اما اکنون داعش دراین ولایت تا مرز400 نفرسربازگیری کرده است.

این نماینده مردم در فراه میگوید: كه داعشيان خاك سفيد در سر دارند تا پايه و تمركز خود را در ولسوالي شيندند هرات که هم مرز با کشور ایران است گسترش دهند.

به گفتۀ این نماینده ی مردم: پایگاه‌های آموزشی نظامی افراد داعش حدود دو ماه‌ پیش در بخش‌هایی از ولسوالی خاک سفید این ولایت ایجاد شده‌است و با اینکه این موضوع با مقامهای محلی آن ولایت شریک ساخته شده است، اما دولت محلی در این مورد ازخود جدیت بخرج نداده است.

درهمین حال مقامهای محلی درولایت فراه موجودیت عناصر گروه دولت اسلامی در آن ولایت را تایید کرده میگویند: یک گروه حدود هشتاد نفری از عناصر این گروه در سلسله کوه های ولایت فراه جا به جا شده اند و به سرباز گیری و جلب و جذب آنعده افراد طالبان مصروف اند که بسیار فقیر ویا فراری میباشند.

جواد افغان سخنگوی والی فراه در صحبت با خبرنگار مان: ادعای اینکه شمار افراد داعش به 400 تن میرسد را رد کرده میگوید: که یک گروه ۸۰ نفری در این ولسوالی فعالیت دارند و به افرادشان آموزش می‌دهند.

سخنگوی والی فراه گفت: تا کنون این گروه درآن ولایت تحرک فزیکی نداشته اند و درآینده نیز نیروهای امنیتی اجازه هیچگونه حرکت و اخلال گری را نتنها به گروه داعش بل به هیچ شورشی نخواهد داد.

از سوی هم مقامهای قول اردوی 207 ظفر درغرب کشور میگویند: در حال حاضر عملیات پاکسازی در چندین ولسوالی ولایت فراه راه اندازی شده و تا زمان پاکسازی کامل این مناطق از وجود مخالفان دولت ادامه خواهد داشت.

نجیب الله نجیبی سخنگوی قوماندان قول اردوی 207 ظفر درحوزه غرب افغانستان گفت: ازده روز بدین سو عملیات نظامی در ولسوالی های بکواه، گلستان، خاک سفید و برخی مناطق دیگر راه اندازی گردیده است.

به گفته ي وي: عمليات پيش رو، بزرگترین حرکت نظامي قواي مسلح حوزه غرب افغانستان برعليه تروريستان و گروه داعش مي باشد و قرار براين شده تا اين عمليات در تمام مناطق که احتمال حضور گروهای هراس افگن میرود راه اندازي شود.

این در حالیست که شماری از تحلیل گران میگویند: تا کنون حکومت افغانستان واکنش صریحی در قبال موجودیت عناصر گروه دولت اسلامی و نحوۀ پرداختن باآنان نداشته است.

از سوی هم گفته های وجود دارد که از حدود ۳سال گذشته به اين سو، شماري از عربهاي قطري كه گفته مي شود نمايندگان شيخ علي آل ثاني، يكي از شاهزادگان قطر هستند، در فراه رفت و آمد دارند و قطر از جمله كشورهايي است كه گفته میشود: به شدت گروه داعش را حمايت مي كند.

حدود یکماه قبل، محمداسماعيل خان وزیرپیشین انرژی وآب و يكي از قوماندانان سرشناس جهادي در غرب كشور از تحركات داعش در فراه و حتی هرات خبر داده بود.

گفته میشود: پنجابی ها، پاکستانی ها، ازبکستانی ها، چیچینی ها و طالبان وابسته به این گروه شامل هستند.

از سوی هم منابع مردمی میگویند: داعش نتوانسته در ولايت فراه حمايت مردمي به دست آورد، عملکردشان درعراق و سوريه و فروش زنان از سوي اين گروه باعث شده که مردم ولايت فراه در برابر اين گروه ايستاد شده و از آنان حمایت نکنند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top