نگرانی اصحاب رسانه های محلی هرات از وضعیت بد مالی رسانه های این ولایت

شماری از مسوولان رسانه های محلی هرات در یک گردهمایی وضعیت مالی این رسانه ها را نگران کننده می خوانند. آنان هشدار می دهند که اگر دولت از رسانه های محلی حمایت نکند، نشرات چندین رسانه در هرات متوقف خواهد شد. این شمار از مسوولان رسانه های محلی از دولت می خواهند که در قسمت مالیات و پول صرفیه برق با آنان همکاری کند.

شماری از مسئوولان رسانه های محلی هرات امروز گردهم آمده و نگران آینده فعالیت رسانه های شان هستند. آنان میگویند: رسانه های محلی در وضعیت بد مالی قرار دارند و سخت نیازمند حمایت از سوی دولت هستند.

این اصحاب رسانه های محلی هرات هشدار می دهند که اگر دولت در این زمینه جدی اقدام نکند، در آینده نزدیک شمار زیادی از این رسانه ها از فعالیت بازخواهند آمد.

محمد رضا هاشمی مسئول رادیو کلید هرات و احمد نصیری مسئول تلویزیون محلی چکاد میگویند: مسئوولان رسانه های محلی هرات قصد دارند تا طی یک نامه ی، که خواهان کاهش اخذ مالیات از رسانه ها و کم شدن پول صرفیه برق هستند؛ نگرانی های شان را به شخص رئیس جمهور غنی برسانند.

از سوی دیگر مسئوولان نهادهای خبرنگاری در هرات هشدار می دهند که بیش از نصف رسانه های محلی این ولایت در وضعیت بد اقتصادی قرار دارند و احتمال میرود که به زودی نشرات این رسانه ها متوقف شود.

به گفته ای همایون نظری مسئول کمیته ی مصئونیت از خبرنگاران و حامد مومن مسئول دفتر نی درهرات، رسانه های محلی منابع مالی محدودی دارند و هیچ دسترسی به منابع دولتی و نهادهای خارجی ندارند.

همچنان عبدالقیوم پدرام قاضی زاده مسئوول مرکز خبرنگاران افغانستان میگوید: که وضعیت بد اقتصادی رسانه های محلی، بر روند کار وفعالیت شان تاثیر گذار میشود، که این در دراز مدت بر تولید وسطح کیفی برنامه های این رسانه ها تاثیر گذار خواهد شد.

هم اکنون در هرات در کنار رسانه های ملی، نوزده تلویزیون، ۲۳ رادیو وچندین رسانه ای چاپی فعالیت دارند، که بیشتر این رسانه ها از سوی تجار راه اندازی شده اند.

خیلی از این رسانه ها حتی بیشتر از یک سال می شود که مالیات خودرا به دولت پرداخت نکرده و آنگونه که مسوولان این رسانه ها می گویند: توان پرداخت مالیات هنگفت به دولت را ندارند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top