نگرانی باشنده گان هرات، ازافزایش خشونت های مخالفان بالای رای دهنده گان

شهروندان هرات ازافزایش خشونت مخالفین مسلح دولت دربرابر رای دهندگان پس از روزانتخابات ابراز نگرانی میکنند. درهمین حال نمایندگان مردم درشورای ولایتی هرات نیز, خلا امنیتی درولسوالی های نا امن هرات و برگشت قوت های امنیتی بعداز روزانتخابات را تهدید وچالشی بزرگ رای زندگی مردم هرات میدانند.این درحالیست که مقامهای امنیتی غرب کشور از تامین امنیت کامل شهروندان پس ازروزانتخابات اطمینان میدهند.

به دنبال احتمال افزایش انتقام گیری طالبان ازشهروندانی که درانتخابات 24 جوزا اشتراک کرده اند شماری از شهروندان هرات نگران افزایش خشونت های مخالفین مسلح دولت دربرابر رای دهندگان روزشنبه گذشته هستند.مردم هرات

آنان میگویند: درحالی که نیروهای امنیتی درحال برگشت ازولسوالی های نا امن به جانب قرارگاه هایشان هستند , ازسوی دیگر طالبان مصروف انتقام گیری از کسانی هستند که درانتخابات اشتراک کرده اند.

این شهروندان با اشاره به قطع انگشتان 11 تن از باشندگان ولسوالی رباط سنگی هرات توسط طالبان ازنیروهای امنیتی میخواهندتا درمواضع شان برای تامین امنیت آنان پس از انتخابات نیز باقی بمانند.

درهمین حال مسئولان شورای ولایتی هرات عمده ترین نگرانی شان پس از انتخابات را ایجاد خلا امنیتی درولسوالی های نا امن هرات میدانند.

سید وحید قتالی رئیس شورای ولایتی هرات میگوید: منطقی به نظر نخواهد رسید که نیروهای امنیتی پس ازبرگزاری انتخابات مناطق ناامن را ترک کرده و رای دهندگان با انگشتان رنگی شان به دام طالبان بیفتند.

وی ازنیروهای امنیتی میخواهد تا کمی بیشتر درمواضع شان برای تامین امنیت اشتراک کنندگان درانتخابات 24 جوزا باقی بمانند.

این درحالیست مقامهای امنیتی غرب کشور: برگشت کامل نیروهای شان از ولسوالی های نا امن هرات را رد نموده وبراستقرار این نیروهای برای همیشه درمناطق نا امن ولایات غربی افغانستان تاکید دارند.

جنرال تاج محمد جاهد قوماندان قول اردوی 207 ظفر در غرب کشور میگوید: درحال حاضر نیروهای پلیس و امنیت ملی در34 ولسوالی غرب افغانستان و همچنان نیروهای ارتش در20 ولسوالی ناامن ولایت غربی از جمله هرات برای تامین امنیت شهروندان مستقر اند.

او اضافه کرد که تازمان تامین امنیت کامل این مناطق نیروهای امنیتی مواضع را ترک نخواهند کرد بلکه حضور دایمی خواهند داشت.

درهمین حال مسئولان محلی و مقامهای امنیتی هرات از آغاز بررسی های برای بازداشت عاملین خشونت علیه رای دهند گان درولسوالی رباط سنگی هرات خبرمیدهند.

گفتنی است شام گذشته طالبان مسلح 11 تن از باشندگان ولسوالی رباط سنگی هرات را که از سایت های انتخاباتی با انگشتان رنگی برگشت نموده بودند را گرفتار و انگشتان آنان را قطع نمودند.

این عمل گروه طالبان با واکنش های زیادی روبرو شده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top