نگرانی بنیاد تیفا و شماری از فعالین مدنی، از برگزار نشدن انتخابات شفاف در افغانستان

تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می گوید: حکومت وحدت ملی هیچ اقدامی برای برگزاری انتخابات شفاف ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها نکرده است. مسئوولان این بنیاد همراه با شماری از فعالان مدنی هرات در یک برنامه مشترک، از بی توجهی رهبران حکومت به اصلاح سازی کمیسیون های انتخاباتی ابراز نگرانی نمودند. به گفته ای آنان، مسئوولان تازه ی کمیسیون های انتخاباتی افراد بی طرف و متخصص نیستند.

مسئولان تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، همراه با شماری ازفعالین مدنی درهرات حکومت افغانستان را متهم میکنند، که برای برگذرای انتخابات شفاف وعادلانه تا هنوز  کاری انجام نداده است.

صغرا سعادت سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می گوید: رهبران حکومت وحدت ملی در جریان دو سال آینده هیچ گام علمی برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها به گونه شفاف نکرده اند.

وی افزود: (دوسال از عمر حکومت وحدت ملی گذشته اما متاسفانه گام عملی و موثری برای برگزاری انتخابات شفاف، قابل قبول و سراسری از سوی رهبران حکومت وحدت می برداشته نشده است و انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها را یک انتخابات کاملآ مهندسی شده از طرف ارگ ریاست جمهوری و سپیدار خواهیم داشت.)

از سوی دیگر شماری از فعالان مدنی هرات خواهان نقش دادن بیشتر برای نهادهای مدنی در انتخابات آینده ولسی جرگه هستند.

به گفته ی آناان: عملکرد حکومت وحدت ملی برای اصلاح کمیسیون های انتخاباتی ضعیف بوده است.

سامعه کوهستانی یکتن از فعالان مدنی هرات میگوید:(خواست ما از حکومت مرکزی این است که نهادهای جامعه مدنی حمایت بکند تا آنها بخاطر برگزاری انتخابات شفاف و سالم در کشور فعالیت بکنند.)

همچنان محمد علی دیگر فعال مدنی درهرات تاکید دارد که (اگر حکومت، پروسه ملی انتخابات را خدشه دار بسازد و به شکل درستی برگزار نکند به آبرو، عزت و حیثیت مردم افغانستان و حکومت وحدت ملی ضربه بسیار بزرگی خواهد بود.)

از سوی دیگر، عبدالقادر کامل یک تن از مبصرین امور سیاسی هشدار می دهد، که اگر حکومت وحدت ملی برای اصلاح نظامی انتخاباتی و برگزاری انتخابات شفاف در کشور اقدام نکند، مردم افغانستان دیگر به پای صندوق های رای دهی نخواهند رفت و جامعه جهانی نیز به این پروسه بیش از این بی اعتماد خواهد شد.

این کارشناس مسایل سیاسی میگوید: (تا هنوز هیچ اراده ای بخاطر برگزاری یک انتخابات شفاف، سالم و عاری از تقلب وجود ندارد و فقط کارکرد رهبران حکومت وحدت ملی به معنای کوبیدن مشت در هاون بوده و آنها فرصت کشی می کنند، ما وقت را از دست می دهیم و مردم افغانستان واقعآ نا امید شده اند.)

نگرانی ها بخاطر برگزار نشدن انتخابات آینده ولسی جرگه به گونه ای شفاف در حالی ابراز می شود که انتخابات گذشته ی ریاست جمهوری به دلیل آنچه تقلب گسترده در آن خوانده می شود خیلی جنجالی و زمانگیر شد، تاجایکه با پا درمیانی رهبران آمریکا و جهانی حکومت وحدت ملی تشکیل گردید.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top