نگرانی مال‌داران از خشک‌سالی در بادغیس

مال‌داران در ولایت بادغیس از خسک‌سالی و نبود علوفه برای مواشی‌شان نگران هستند و می‌گویند اکنون مواشی خود را با نیمه قیمت به فروش می‌رسانند.

مسوولان محلی این نگرانی‌ها را می‌پذیرند و تاکید  دارند که روی حل این چالش‌ها تلاش‌های جدی را انجام خواهند داد.

غلام رسول یک‌تن از دام‌داران در بادغیس می‌گوید نبود علوفه‌جات و مواد غذایی برای حیوانات، آنان نگران ساخته و این امر سبب شده تا مواشی خود را به نیمه قیمت به فروش برسانند.

او گفت حکومت هیچ برنامه‌ای به‌خاطر از بین بردن این مشکل ندارد و تا اکنون هیچ کمکی برای دام‌داران انجام نداده است.

این دام‌داران هشدار می‌دهد اگر حکومت برای مهار این وضعیت برنامه‌ای موثر نداشته باشد، به‌زودی فاجعه بزرگی در بادغیس رخ خواهد داد.

از سوی‌هم عبدالعزیز حلیم‌یار رییس اداره زراعت و مال‌داری بادغیس می‌گوید کمتر از یک میلیون راس مواشی در بادغیس وجود دارد که اکنون هفتاد فیصد این مواشی در معرض کمبود مواد غذایی وجود دارند.

او گفت بیشتر این مواشی در ولسوالی‎های بالامرغاب و مُقر هستند که دچار آسیب جدی و کمبود موادغذایی شده اند.

وی تاکید داشت که قرار است دو هزار و پنج صد متریک تُن خوارکه حیوانی از سوی وزارت زراعت و مال‌داری برای دام‌داران بادغیس برسد.

با این همه فیض‌محمد میرزا زاده معاون و سرپرست مقام ولایت بادغیس می‌گوید هنوز آمار مشخصِ از تلفات مواشی در این ولایت در دست نیست، اما اداره محلی به‌خاطر مهار این وضعیت پلان‌های وسیع را روی دست دارد.

آقای میرزا زاده افزود گزارش وضعیت خشک‌سالی ترتیب شده و به مرکز کشور نیز ارسال شده است و روی آن تصمیم‌های جدی صورت خواهد گرفت.

بر اساس آمارها بیشتر مال‌دارن در ولسوالی بالامرغاب بوده و پس از آن به ترتیب در ولسوالی‌های مُقر، آب‌کمری، جوند، قادس و شهر قلعه‌نو مرکز این ولایت وجود دارند که اکثر شان به کمبود مواد خوراکه حیوانی، علوفه و هم‌چنان آب آشامیدنی مواجه هستند.

کانال تلگرام کهندژ

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top