نگرانی مردم از باجگیری های سارقین در ولسوالی زنده جان هرات

گروه های زورمند در ولسوالی زنده جان هرات از مردم باجگیری میکنند. مسئوولان محلی دراین ولسوالی میگویند، دو گروه از افراد مسلح در ساحات جنوب این ولسوالی گشت وگذار دارند، که اموال مردم را به غارت می برند. ولسوال زنده جان هرات که در نشست خبری صحبت میکرد گفت، گروه های زورگیر درنقاط جنوب این ولسوالی حتی مانع تطبیق پروژه های انکشافی شدند.

وجود گروه­های زورمند وباجگیر دراین ولسوالی غربی هرات، باشندگان آن­را سخت آزار داده است.

مناطق جنوب ولسوالی زنده­ جان که بیشتر مخالفان مسلح دولت وقاچاقبران در آن رفت وآمد دارند، زمینه را برای گروه­های باجگیر وغارت ­گر هم آماده ساخته است.

فرید احمد زیارتجاهی ولسوال زنده­ جان هرات میگوید: این گروه­ها تقریبا در ۵ قریه جنوب ولسوالی نه تنها از مردم بلکه ازدولت و نهادهای خارجی نیز سهمیه طلب می­کنند.

ولسوال زنده ­جان همچنان گفت: مخالفان مسلح در این ولسوالی هیچ پایگاه ندارند، اما بیشتر قاچاقبران که از ادرسکن وشیندند به طرف غوریان و ولسوالی گلران رفت وآمد دارند، از مسیر این ولسوالی می­گذرند.

ولسوال زنده­ جان تاکید می­کند که کمبود نیرو و تجهیزات در این ولسوالی باعث شده است تا نتوانند با این گروه­ها مقابله کنند.

درهمین حال شماری از باشندگان این ولسوالی نیز از حضور گروه­های سارق و باجگیر شکایت دارند.

آنان میگویند: اگر دولت جلو این باجگیری ها را نگیرد، در آینده مردم این منطقه با مشکلات بزرگتری روبرو خواهند شد.

ازسوی دیگر مقام­های محلی هرات می­گویند: مسئله کمبود تشکیلات وامکانات نظامی درهمه بخش­های این ولایت محسوس است، بناء اداره محلی پیشنهادات مشخصی را به حکومت مرکزی داده است تا نیازمندی­های نظامی درشهر و ولسوالی­های هرات مرفوع شود.

ولسوالی زنده­ جان درغرب هرات موقعیت دارد، که از امنیت نسبتآ خوبی برخورد دار است، که به گفته ی مقامهای محلی این امنیت باعث شده است تا امسال حدود ۷۵ پروژه انکشافی دراین ولسوالی تطبیق گردد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top