نگرانی واردکننده‌گان مواد نفتی از فساد اداری گسترده در هرات

مسوولان اتحادیه وارد کننده‌گان مواد نفتی درهرات از افزایش روز افزون فساد اداری ابراز نگرانی می‌کنند.
آنان می‌گویند وضع تعرفه‌های سنگین از سوی وزارت مالیه کشور باعث شده تا زمینه‌ی فساد اداری گسترده‌تر شود و این قانون به‌صورت یکسان درهمه ولایات کشور تطبیق نمی‌گردد.
نویداحمد وفا رییس این اتحادیه از حکومت مرکزی می‌خواهد تا حد اقل برای سه‌ماه هزینه‌ی تعرفه‌های سنگین محصول ومالیتی را بالای مواد نفتی کاهش دهد.
رییس اتحادیه مواد نفت هرات می‌گوید هم اکنون دریک تُن تیل نزدیک به 180 دالر محصول می‌شود، در حالی‌که یک تُن تیل در بازار جهانی به قیمت 370 تا 380 دالر است.
نوید احمد وفا رییس اتحادیه وارد کننده‌گان مواد نفتی هرات می‌گوید اگر دولت مرکزی قیمت محصول و مالیه را مطابق با قیمت‌های جهانی وضع نماید، دراین صورت هم عواید دولت افزایش پیدا می‌کند و هم مصرف کننده‌گان از آن نفع می‌برند.
از سوی هم شماری از تاجران ولایت هرات تطبیق نشدن قانون یکسان وزارت مالیه در گمرکات کشور را بی عدالتی خوانده می‌گویند این روند تاثیرات زیان باری بر کار وبارشان گذاشته است.
آنان می‌گویند سهولت‌های که برای تاجران در دیگر ولایت‌ها در نظر گرفته شده‌است، در هرات وجود ندارد و این خود باعث کاهش و ضعف تجارت وارد کننده‌گان مواد نفتی این ولایت گردیده است.
درهمین حال جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید بارها شکایت تاجران ولایت هرات مبنی بر وضع تعرفه‌های سنگین وزارت مالیه به آنها رسیده‌است، اما اداره‌ی محلی هرات طرح‌های مشخصی را برای جلوگیری از فرار عواید و مبارزه با فساد اداری روی دست گرفته است و هم‌چنان شکایت تاجران هرات را به مسوولان مرکزی منتقل کرده اند.
با این همه تاجران وارد کننده‌ی مواد نفتی درهرات تاکید دارند که اگر دولت اقدام جدی برای تطبیق قانون یکسان در همه ولایات کشور روی دست نگیرد و نرخ دیتابس، محصول و مالیه را تزئید نکند، فساد اداری و واردات مواد سوختی بی‌کیفیت بیشتر از گذشته افزایش خواهد یافت.
درحال حاضر روزانه بین یکهزار 5 صد تا دو هزار تُن تیل از بنادر اسلام قلعه و تورغندی وارد ولایت هرات می‌گردد، که این رقم در سه سال قبل روزانه بین سه و نیم تا چهار هزار تُن می‌رسید.
گزارش: پدرام قاضی‌زاده
ایدیت: نذیر ایوبی

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top