نیروهای امنیتی درحال تغییر شیوه راهبرد جنگی با گروه طالبان اند

سرپرست وزارت دفاع و معین ارشد امنیتی که برای بررسی وضعیت امنیتی زون غرب به هرات سفرکرده اند، میگویند؛ که با تغییر شیوه جنگ، نظامیان دستآوردها زیادی در جنگ با طالبان داشته‌اند.

از سویی هم، معاون قوماندانی عمومی ناتو در افغانستان تاکید دارد، تازمانی تأمین صلح سراسری در افغانستان، نیروهای آنان در این کشور باقی خواهد ماند.

ازطرفی هم سفیر ایتالیا در افغانستان نیز از پیشرفت‎ها در مذاکرات صلح خوشبینی کرده است.

مقامهای ارشد امنیتی افغان، که به منظور بررسی چالش ها و توانمندی های نیروهای امنیتی افغان به حوزه غرب سفر کرده اند، از تغیر شیوه ی جنگ نیروهای دولتی در مقابل طالبان سخن میگویند.

اسدالله خالد نامزد وزیر دفاع ملی و معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله به منظور برنامه ریزی عملیات ها برضد طالبان در حوزه غرب، به ولایت های هرات وفراه سفر کرده اند.

نامزد وزیر دفاع ملی از آغاز عملیات های گسترده به منظور سرکوب طالبان و پس گیری ساحات از این گروه در حوزه غرب خبر داده میگوید؛ که عملیات های تهاجمی بر ضد طالبان در کشور شدت گرفته اند.

خوشحال سعادت معین امنیتی وزارت امور داخله نیز به تخریب زندان ها و پناهگاه های طالبان مسلح تاکید کرده، می گوید؛ که شیوه جنگ با طالبان تغییر کرده است و نیروهای امنیتی در روزهای پسین دستاوردهای زیادی در جنگ با طالبان داشته اند.

دراین سفر جنرال اسکات میلر قوماندان عمومی نیروهای حمایت قاطع درافغانستان، نیز مقامهای امنیتی افغان ار همرایی میکرد.

صلح، مهم ترین موضوع است که مقام های نیروهای حمایت قاطع بر آن تاکید دارند.

جنرال کامپوریاله معاون قوماندانی عمومی ناتو در افغانستان تاکید دارند؛ که به منظور سرکوب طالبان و از بین بردن پناهگاه های آنان در کنار مردم افغانستان و نیروهای امنیتی افغان حضور خواهند داشت.

(ترجمه:

یقین دارم که فشارهای مداوم نظامی، دیپلوماتیک و اجتماعی بر طالبان، شرایط لازم برای صلح و آشتی را برای تبدیل شدن آن به یک واقیعت عینی افغانستان را فراهم خواهد ساخت. هیچ راه حل نظامی وجود ندارد، یگانه راه حل ممکن تلاش های سیاسی است، قویآ باوردارم که پوتانسیلی برای صلح و جود دارد و مردم افغانستان صلح میخواهند و کاملآ شایسته ی آن هستند، اما ما باید قاطع باشیم.)

از سوی هم سفیر ایتالیا در افغانستان میگوید: درحال حاضر افغانستان در مرحله ی حساس تاریخی قرار داشته و بیشتر از هر زمان دیگری به صلح نیاز دارد.

رابرتوکنتونی سفیر ایتالیا در افغانستان تاکید دارد؛ که فرصت پیش آمده به هیج عنوان از دست نخواهد رفت و همه باهم برای تامین صلح دایمی درافغانستان تلاش میکنیم.

(ترجمه:

اکنون افغانستان در مقطع حساسی از تاریخ خود قرار دارد، زمانی است که صلح بیشتر از هر وقت دیگری امکان پذیرشده است. اکنون که این مهم ممکن شده است، ما این فرصت را از دست نخواهیم داد و ثبات در هرات به مثابه ی دروازه ی زون غرب از اهمیت خاصی برخوردار است.)

این مقام های ارشد در حالی به ولایات حوزه غرب سفر کرده اند، که هم اکنون گزارشها از سقوط کامل چهار ولسوالی فراه به دست طالبان، و جنگ شدید در ولسوالی های دولتیار ولایت غور و بالامرغاب ولایت باغیس حکایت دارند.

همچنان برخی دیگر از ساحات حوزه غرب کشور گواه درگیری های خونین میان نیروهای امنیتی و طالبان بوده و طالبان به گونه ای هم زمان برچند ولسوالی در ولایت های هرات، فراه، غور و بادغیس حمله کرده اند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top